Steeds meer worden verkooppunten van huisdieren zich bewust dat impulsaankopen van huisdieren slecht zijn, voor zowel toekomstig baasje als dier. Deze trend is duidelijk waarneembaar uit de cijfers van het jaarlijkse huisdierenonderzoek dat Dibevo en het NVG jaarlijks laten uitvoeren.
In 2017 had meer dan de helft van de huishoudens een huisdier. In 2018 is dit gedaald naar 49%. Tijdsgebrek (33%) is de voornaamste reden om geen huisdier te nemen. Werksituatie en te grote zorg voor een dier zijn ook voorname redenen. Steeds vaker lijkt het erop dat mensen veel bewuster kiezen voor wel of geen huisdier te nemen. Dit geldt vooral voor konijnen, knaagdieren en siervissen. In Nederlandse huishoudens is het aantal honden en katten al jaren stabiel. Een op de vijf huishoudens heeft een hond.
De gemiddelde leeftijd van de honden is in de loop van de jaren gestegen. De leeftijd is van 6.5 naar 6.7 gestegen afgelopen 2 jaar. Van de 1,5 miljoen honden is ruim een vijfde ouder dan 10. Dit komt mogelijk doordat er meer kleinere honden dan grote zijn.
35% van de mensen neemt hun hond mee op vakantie. Wanneer de hond thuisblijft dan wordt het dier vaak verzorgd door familie, buren of kennissen, maar het pension komt vaker in beeld (10%) als logeerplaats dan in 2017.
Bron: Dibevo | foto: Unsplash.com
Comments
Nog geen reacties op Dier minder snel impulsaankoop door consument