De afgelopen dagen werd de 71e Dibevo Vakbeurs gehouden, wederom in Gorinchem. Het gekozen thema van dit jaar was “back to basics”, wat volgens de branchevereniging staat voor de zoektocht naar de kern, met oog voor de basis van het bedrijf: het huisdier. Dibevo merkt dat veel ondernemers in de branche zich dit jaar bezinnen op hun bedrijfsvoering en proberen te duiden wat de grondslag is van hun bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat ze innoveren door terug te keren naar hun oorsprong.
De aankomst van de beurs was, zoals voorgaande jaren, prima geregeld. De lokatie ligt voor de meeste bezoekers relatief centraal, is goed bereikbaar en beschikt over voldoende gratis parkeerplaatsen. De entree was eveneens erg prettig door een goed e-ticket systeem. Al met al was er op de organisatie van de gehele beurs niet veel aan te merken.
Wel viel het op dat de beurs wederom kleiner is geworden. Een aantal bekende exposanten ontbrak dit jaar, qua oppervlakte is de beurs gekrompen en ook het bezoekersaantal is volgens de organisatie iets gedaald (net iets meer dan 4.000 bezoekers). Het mooie weer op zondag zal daar vast een rol in hebben gespeeld, hoewel er links en rechts ook geluiden zijn van mensen die de toegevoegde waarde van deze jaarlijkse beurs meer en meer missen. Anderen zijn nog altijd onverminderd enthousiast en vinden de toegevoegde waarde in verschillende aspecten van dit evenement.
Lopende over de beurs valt ieder jaar weer op dat het ‘netwerkgehalte’ hoog is. De weliswaar kleinere aantallen bezoekers en exposanten weten elkaar zeker te vinden en waar het jaren geleden ging om orders schrijven en kortingen pakken, is die traditie langzaam omgebogen naar een trend van een goed gesprek, samen met een stukje verdieping zoeken in het vak. Nieuwe trends bespreken en producten of diensten die daarbij passen. Mogelijkheden bekijken van nieuwe technieken die helpen om de bedreigingen van deze tijd te lijf te gaan en te zien als kansen.
Een goed voorbeeld hiervan is de bestelzuil van Van Riel Distripet. Deze zuil is speciaal ontwikkeld voor de dierenspeciaalzaak en bevat het assortiment van Van Riel. De zuil is op basis van een leasecontract verkrijgbaar en kan worden geplaatst in de winkel om zo klanten van dienst te zijn die even niet kunnen worden geholpen door winkelpersoneel of iets willen kopen dat niet op voorraad ligt in die winkel. Naast de onlangs gelanceerde Pet Trade Portal van hetzelfde bedrijf, een innovatieve aanvulling in de dienstverlening. Het feit dat er een flinke rij met geïnteresseerden voor het apparaat stond om een demo te kunnen zien zegt al veel, maar wat opviel is dat er in die rij soms flink gediscussieerd werd over het product, de dienst en daarmee de veranderingen in het vak op dit gebied. Een absolute meerwaarde die de beurs op zo’n moment levert.
Andere voorbeelden van innovatie op de beurs zijn de nieuwe 100 grams versvoerverpakkingen van Renske natuurlijke diervoeding die werden geïntroduceerd. Deze spelen in op het gemak wat de consument wil hebben (in dit geval schone handen bij het voeren). Daarnaast waren de nieuwe shoppertassen te zien en te voelen. Wat ons betreft echt iets vernieuwends en een toegevoegde waarde voor de vakhandel. Het mooie van de beurs is in dit geval dat de visie achter het idee te achterhalen is door in gesprek te gaan met de bedenker, maar voor deze bedenker de uitgelezen mogelijkheid om te bekijken of het aanslaat bij het publiek en zijn of haar klanten.
Een wellicht vreemde eend in de bijt (of paard zo u wenst) was de stand van Power and Paint. Een manier om in deze moeilijke tijden meer omzet te genereren via verkoop van ruiterartikelen in de dierenspeciaalzaak. Met een kernassortiment van ‘meeneem’ producten kan een ondernemer inspelen op de behoeften van zijn of haar klanten. Met het krimpend aantal ruitersportzaken, zou dit weer een kans kunnen betekenen in een markt die onder druk staat.
Dat de beurs niet alleen gaat over het laten zien van de producten, maar ook kan worden gebruikt om de bezoekers iets bij te brengen, heeft de stand van Royal Canin laten zien. Een deel van de stand was ingericht om eens rustig te praten over zaken, een ander deel was ingericht als ‘klein theater’, waar een workshop werd gegeven. En waarom ook niet? De bezoekers zijn er toch, er is kennis die overgedragen kan worden en het is een leuke manier om in contact te komen of te blijven. Creatief omgaan met de standruimte dus.
Over demonstraties gesproken, op de vloer was ook de stand van Digit Dog te vinden. Hier werd hun hondenwasstraat getoond en uitgelegd. Een apparaat waar je niet gemakkelijk de winkels mee langs gaat om het te laten zien, maar waar de beurs een mooie gelegenheid voor is. Ook hier is weer sprake van het verruimen van de mogelijkheden en het kunnen onderscheiden als dierenspeciaalzaak.
Sterke en innovatieve merken zijn ook typische makers van een speciaalzaak. Ondernemers die dat inzien konden bijvoorbeeld terecht bij de stand van Warmako. De indeling was naar enkele sterke merken die zij in de markt zetten. De kennis van de markt die Warmako bezit, gecombineerd met de specifieke productkennis van de merkeigenaren is een goede combinatie gebleken. De standdelen waren dan ook druk bezocht en ook hier nodigde de visie uit tot een goed gesprek over onderscheidend vermogen van de ondernemende winkeleigenaar.
Het is duidelijk dat een beurs, in welke vorm dan ook, zou moeten blijven bestaan. Deze editie van de Dibevo Vakbeurs laat dat wel weer zien. Natuurlijk zijn er andere ideeën en mogelijkheden in aanpassing van concept dat er nu staat. Tijden veranderen. Uit de poll blijkt dat 34% niet naar de beurs gaat (18% geeft daarbij aan dat het geen toegevoegde waarde heeft). Daar tegenover staan 66% die de beurs wel bezoekt. De meeste daarvan voor het contact met leveranciers en collega’s of het opdoen van nieuwe contacten. Een klein deel gaat echt nog voor de aanbiedingen, maar de verwachting is wel dat deze groep niet groter wordt en eerder krimpt naarmate de tijde vordert.
Volgend jaar wordt de beurs gehouden op 6, 7 en 8 oktober, wederom in de Evenementenhal van Gorinchem. Dit zal de komende 3 jaar nog zo zijn, tot en met 2015. Het thema voor het komende jaar is nog niet bekend, maar zal naar verwachting begin 2013 bekend worden gemaakt.
Het is overigens onmogelijk om alle stands te bespreken. Bovenstaande is een greep uit de zaken die ons zijn opgevallen en uiteraard zijn er veel meer stands en meer of minder innovatieve vermeldingen te maken. Heeft u ze gezien en moeten ze vermeld worden? Laat het dan weten via de reactiemogelijkheid hieronder. Wat hebben we gemist? Waarom was dit noemenswaardig? En we zijn natuurlijk ook benieuwd naar hoe u de beurs ervaren heeft.
Natuurlijk hebben wij de Dibevo beurs bezocht. Inderdaad weer kleiner, inderdaad weer ontbreken er meer grote namen. Jammer, een beurs voor de gehele branche moet ook door de gehele branche gedragen worden. Ik snap dat er een belangrijke kosten overweging is voor bedrijven om niet heen te gaan, maar als ik de moeite neem (kosten maak) om de beurs te bezoeken en mijn leveranciers die moeite niet nemen (kosten niet willen maken) is er straks geen beurs meer.
Het zou natuurlijk een mogelijkheid zijn de beurs eens per twee jaar te houden. Dat drukt de kosten en lijkt voor de detailhandel genoeg. Kortom zoals het nu gaat lijkt het een neerwaartse spiraal die doorbroken moet worden.
Ik sluit me helemaal aan bij je comentaar Wim. Ook wij zijn er geweest en hebben een aantal leveranciers gemist. Als je dan vraagt waarom ze er niet waren is het meestal het kostenplaatje want een stand kost nogal wat. Ook leveranciers wensen een beurs per 2 jaar. Andere zeggen dat ze al op de Anido staan en daarom deze beurs overslaan om volgend jaar weer aanwezig te zijn. Voor de Dibevo is deze beurs kassa maar op deze manier zou hij wel eens kunnen dood bloeden. Wat ik eigenlijk ook mis is de hengelsport, deze brance was toch vroeger prominent aanwezig. Ik doe er zelf niets in maar een hoop collega’s wel.