Volgens een promotieonderzoek van Robert Gielissen (Universiteit van Tilburg) willen consumenten tot 10% meer betalen voor maatschappelijk verantwoorde producten. Dat andere consumenten deze producten niet kopen komt veelal omdat ze niet goed geïnformeerd zijn.
Er zijn verschillende argumenten van consumenten om dergelijke producten wel of niet te kopen. Vaak zien mensen die dergelijke producten kopen dit als morele plicht. Deze bewuste consumenten zijn over het algemeen sterk betrokken bij de maatschappij, geven meer aan goede doelen, lezen vaker kranten en tijdschriften en laten zich beter informeren via radio- en tv-documentaires dan mensen die dergelijke producten niet kopen.
Bovenstaande toont volgens de Gielissen aan dat veel consumenten niet goed op de hoogte zijn van de ernst van de problemen die de aanschaf van verantwoorde producten probeert op te lossen. Informatie over deze producten zal beter verspreid moeten worden volgens hem. Op die manier worden consumenten beter bewust gemaakt van de problematiek rond eerlijke handel en dus gestimuleerd dergelijke producten te kopen.
Bron: Retail Actueel
Comments
Nog geen reacties op Consument wil best meer betalen voor verantwoorde producten