Het afhalen in de winkel van online aankopen is erg populair onder online winkelende consumenten. De combinatie van online en offline zorgt voor het gemak van online een product bestellen en combineert dat met het plezier van in fysieke winkels shoppen. Dit blijkt uit recent onderzoek door het Amerikaanse onderzoeksbureau eMarketer.
Ondanks dit gegeven bieden veel online retailers nog geen fysiek afhaalpunt aan vanwege de kosten. De mix van online kopen met offline afhalen is volgens eMarketer juist een sterke methode om de klanten weer terug te winnen die ze zijn kwijt geraakt door de grotere online winkels, zoals we in Nederland bol.com kennen, of in de DSZ branche zooplus.com. Daarnaast kopen die consumenten vaak een extra product. De omzet per klant stijgt bij een multichannel aanpak, aldus eMarketer.
Dat online aankopen in combinatie met offline afhalen een grote kostenpost is voor pure online spelers, betekent een kans voor de offline winkelier. Zij hebben een fysieke plaats waar een voorraad aanwezig is en een afhaalpunt. Van de online spelers zullen de grotere ketens zich focussen op het aanbieden van een ophaalpunt in eigen winkel, de wat kleinere winkels wenden zich tot een groeiend aanbod van externe servicebedrijven. Zoals eerdere berichten doen voorspellen, zou dat in de toekomst wel eens kunnen leiden tot een groot netwerk van ophaalpunten.
Bron: eMarketer
Comments
Nog geen reacties op Clicks & Collect zowel bedreiging als kans