Het beperken van de productrange levert meer groei op dan een steeds verdere uitbreiding van het assortiment. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot en Nyenrode waar Retail Actueel over bericht in haar nieuwsbrief.
De resultaten kunnen onmiddellijk verbeteren door het assortiment te versimpelen. Het ongecontroleerd laten groeien van productranges brengt immers veel complexiteit met zich mee, maar voegt vervolgens weinig klantwaarde en omzet toe.
Door specifieke wensen van de individuele klant wordt vaak besloten de range uit te breiden. Vaak zijn de nieuwe producten echter afgeleiden van de bestaande producten die dus functioneel niet afwijken van wat er al is. Ook een gebrek aan discipline en aandacht voor assortimentsbeheer vormen belangrijke oorzaken voor de groei in de productrange. Er komen wel producten bij maar er wordt niet gesaneerd in de range.
Daardoor is de meerwaarde van de nieuwe producten amper zichtbaar. Vastgesteld kan worden dat veel keuze tot meer verwarring leidt en verwarring weer tot onzekerheid leidt. Onzekerheid uit zich vervolgens in het niet aanschaffen van die nieuwe producten. Alleen echt innovatieve goederen kunnen waarde toevoegen bij een uitbreiding in de productrange.
Bron: Retail Actueel
Comments
Nog geen reacties op Beperking productrange levert meer groei op