Afgelopen weekend was het weer tijd voor de pet care vakbeurs in België, Anido. Deze tweejaarlijkse beurs in de Kortrijk XPO vond plaats in het staartje van de koude golf die zowel in Nederland als België nog te merken was. Op de eerste beursdag, zondag 12 februari, was de dooi begonnen de maandag erop kenmerkte zich door gladheid op veel wegen. Dit zal de voornaamste reden zijn geweest van het lagere bezoekersaantal dat voor dit jaar op 4.610 uit kwam. Een kleine 630 minder dan het voorgaande jaar en vergelijkbaar met het bezoekersaantal van de Dibevo vakbeurs in Nederland.
De tegenvallende bezoekcijfers en ook het kleiner aantal exposanten waren echter voor de organisatie geen reden om deze editie niet succesvol te noemen. De verwachtingen vooraf waren hoog gespannen en aan de andere kant terughoudend, aangezien elke sector toch enigszins kampt met een invloed van de crisis. Toch was de stemming op de beursvloer positief. De exposanten gaven aan dat er mooie resultaten waren geboekt, iets wat de redactie -op een enkele exposant na- ook merkte tijdens de rondgang bij de standhouders. Daarnaast is de beurs weliswaar door minder mensen bezocht, maar bleef het aantal winkelpunten op hetzelfde pijl, waaruit volgens de organisatie een stukje verdere professionalisering is af te leiden.
Dat Anido vooral de beurs wil zijn van nieuwe ontwikkelingen blijkt wel uit de speciale hoek die was ingericht voor standhouders om hun nieuwste innovaties ten toon te spreiden en voor het publiek om hun stem vervolgens uit te brengen en daarmee de Anido Awards te verdelen. Een aantal van 608 bezoekers heeft gestemd en zondagavond werden de “Size Health Nutrition X-Small” van Royal Canin in de categorie voeding en de “Furdry” van Surplus Distribution in de categorie accessoires en verzorgingsproducten als beste beoordeeld.
Innovatie en vernieuwing zijn ook volgens voorzitter van de Anido stuurgroep Erik Lambrecht dan ook zeer belangrijke peilers binnen de branche. Stilstand is achteruitgang. Volgens hem verandert de pet care markt omwille van de recessie. Er worden minder huisdieren gehouden, er worden kleinere rassen gehouden die minder voer nodig hebben, er blijft de strijd tussen grootdistributie en gespecialiseerde handel en nieuwe kanalen, zoals internet, winnen aan belang. Aan de andere kant zijn de huisdieren meer dan ooit een onderdeel van het gezien en verdienen ze ook die aandacht. De kleinere rassen eten dan weliswaar minder voer, de mogelijkheden voor accessoires zijn daarentegen eindeloos. Specialisatie, kennis en advies (oftewel onderscheiden vermogen) zijn bepalend bij het overleven van de ondernemers uit de branche. “Het creëren van een marketingverhaal rond een product en innovatie blijven dus heel belangrijke tools nu en in de toekomst”, aldus Erik Lambrecht.
Al met al een paar mooie beursdagen, waarbij de (nieuwe) crisis aan de ene kant te voelen is, maar er aan de andere kant ook veel orders geschreven worden. Een goed moment waarop collega’s, conculega’s en andere bekenden uit de branche elkaar weer treffen en kunnen bijpraten over het vak en de handel. De beurs zelf die mooi was ingericht en overzichtelijk aandeed en waarbij de organisatie vanuit ons perspectief goed geregeld was. Tot in 2014.
Noot: we zijn benieuwd of u er bent geweest, bekijk onze nieuwe poll en geef aan wat u heeft gedaan met betrekking tot de Anido vakbeurs. De poll bevindt zich in de rechterkolom.
Comments
Nog geen reacties op Anido vakbeurs 2012, een impressie