Zondag 16 februari. Waar het twee jaar geleden nog sneeuwde, maakte de zon van deze morgen een lenteochtend en bracht de rust op de weg ons snel naar dé vakbeurs van de Belgische huisdierenbranche: Anido. Hoe anders was dat bij de vorige editie, waardoor ook het bezoekersaantal behoorlijk lager was dan de jaren ervoor.
Bezoekerscijfers zijn op het moment van schrijven nog niet bekend, maar eenmaal in de hallen aangekomen bleek het na een rustige start gedurende de ochtend, steeds drukker te worden. Gezellig druk, mede door de ruime opzet van de stands, de lichtgroene paden en het daglicht wat hier en daar binnen kon komen. Ook de beide entrees, noord en zuid, maakte dat er van drukte weinig te merken was. De professionele afhandeling van de registratie (gratis bij voorregistratie) en de duidelijke indeling van de hallen, aangegeven in de catalogus, zorgde voor een probleemloze start van ons bezoek.
Het is altijd een uitdaging om een beurs interessant te maken en te houden voor de bezoekers. Het is een oud concept, wat dreigt te vervallen in een “meer-van-hetzelfde-evenement” dat met een groeiende tegenzin wordt bezocht. Ondernemers zijn net als de consument ook gevoelig voor nieuwigheden. Men wil verrast worden en de tijd om bij hetzelfde te kunnen blijven wordt steeds korter. Men wil meer om tevreden te kunnen zijn. Dit zit hem niet alleen in het product zelf, maar vooral de randzaken. Zoals een eigenaar van een hond nog steeds voeding wil kopen, kijkt hij of zij wel meer naar het aanbod dat er is. Voor een kleine hond is er speciaal voer, misschien niet perse noodzakelijk, maar het is er en dus wordt het gekocht en is het een van die momenten om te kunnen onderscheiden. Maar daarnaast is er ook klantvriendelijkheid, behulpzaamheid, advies en nazorg. Allemaal factoren die het belevingsgevoel van een consument bepalen en die prima beïnvloedbaar zijn voor een ondernemer. En zo is het ook met een vakbeurs. We willen anders, dus zal een organisator daaraan gehoor moeten geven.
Vooraf had de nieuwe Exhibition Manager van de beurs, Annick Pycarelle, al aangegeven dat er meer sfeer en beleving zou zijn op de beurs. Mooie uitgangspunten die kunnen zorgen voor een echte beursbeleving. Meer dan alleen stands bezoeken en het plaatsen van orders. Meer dan te kijken naar de (nieuwe) producten en een gesprekje met de leverancier. Een aantal zaken die Annick Pycarelle had aangeven, vormen een goede basis, zoals de ruime openingstijden van 9 tot 6 en de hapjes en drankjes die gratis beschikbaar waren voor alle bezoekers. Een vertrouwd onderdeel van de beurs was de new@anido stand met nieuwigheden. Een fijn concept, waarbij het ons wel opviel dat een groot deel van de nieuwigheden niet echt vernieuwend waren. Een nieuwe productlijn kan wel nieuw zijn, maar hoeft geen innovatie te zijn. En uiteraard kan iets voor de Belgische markt wel vernieuwend zijn, wat voor de Nederlandse markt al een tijdje bekend was (en vice versa). Het beste is misschien nog wel naar de leveranciers van de uitgestalde producten te gaan om te vragen wat er nu echt zo nieuw is en overtuigd te worden door het verhaal.
Bovenop de basis zullen er extra’s moeten zijn die de bezoeker echt meerwaarde bieden bij een bezoek. Anido heeft dit onder andere gedaan met wederom een podium voor trimdemonstraties. Interessant om te zien is dat dit een stukje dynamiek geeft aan de beurs en dat veel bezoekers blijven staan om te kijken, te leren en vragen te stellen aan internationaal trimkampioene Kitty Dekeersgieter. Om het podium heen was overigens een flinke vertegenwoordiging van leveranciers van trimbenodigdheden te vinden.
Het paviljoen met levende have is een ander onderdeel om meer te brengen op een beurs. Ook in Nederland is dit een onderwerp dat meer en meer gaat leven. Sommige dierenspeciaalzaken stoppen met de verkoop er van, maar de meesten zijn toch nog wel van mening dat levende have thuishoort in de winkel, bij de specialist. Een aspect waarmee de speciaalzaak zich kan onderscheiden. Niet alleen dat extra stukje beleving, maar juist het bijbehorende advies en de mogelijkheid om nieuwe klanten te binden. Daarvoor was dit stukje beurs bedoeld.
Tenslotte zijn we even gaan zitten voor de video’s die zijn gemaakt door de organisatie van Anido. Zes minirapportages bij succesvolle Belgische ondernemers, dierenspeciaalzaakhouders. Van klein tot groot en gemaakt op basis van een aantal gelijke vragen werden de speciaalzaken gepresenteerd. Het was niet alleen een mogelijkheid om de voeten even wat rust te geven, maar zeker ook om onder het genot van een drankje en hapje rustig naar de inhoud te luisteren en te kijken. Wat ons betreft een zeer geslaagde poging om waarde toe te voegen aan een beursbezoek. Een kijkje in de keuken bij succesvolle collega’s. Tips meenemen en ideeën opdoen en dat tijdens het vervolg van het beursbezoek met elkaar bespreken. Waar dit nu een loungeplek op de beurs was, zou het concept verder doorgetrokken kunnen worden. Elkaar helpen de dierenspeciaalzaak alle uit zichzelf te halen wat er in zit. Daar wordt iedereen beter van.
Al met al een geslaagde eerste beursdag bij onze zuiderburen. Een goed opgezette vakbeurs die doet waar een beurs voor bedoeld is en meer brengt dan het oude, vertrouwde concept. Morgen beursdag twee, waarbij we ook gaan kijken naar de nieuwe ontdekkingen, de grote jongens, opvallende zaken op de beursvloer en trends die we zien.
Comments
Nog geen reacties op Anido 2014: De beurs en de beleving