Kleindier- en vogelvoedersproducent Alanheri (Moedermaatschappij Witte Molen) moet op korte termijn een fusie, een overname of joint venture realiseren om nog enig toekomstperspectief te houden. Dit blijkt uit het persbericht van 17 mei jl dat o.a. via de site van Witte Molen is gecommuniceerd.
De omzet over de eerste vier maanden van 2010 daalde met 10% tot 4,92 miljoen euro, waarvan de helft zou zijn te wijten aan de strategische keuze om de focus verder te verleggen naar de productie van het eigen merk en private label en te stoppen met de groothandelsactiviteiten. Hierdoor werden in ieder geval twee exclusieve distributiecontracten beëindigd.
(noot van de redactie: Chesir dat exclusief door Witte Molen werd verdeeld is sinds kort overgegaan naar Anidis. Of het omzetverlies van het wegvallen van dit merk ook is meegenomen is niet duidelijk.)
Het persbericht meldt verder dat het restant van de omzetdaling het gevolg is van de teruggang in de verkoop van de eigen productie. Ook de eerste weken van mei gaven nog geen omzetherstel te zien. Witte Molen heeft de hoop dat de inmiddels afgeslankte onderneming een autonome omzetgroei kan realiseren met haar eigen producten. Zo heeft Alanheri drie nieuwe productlijnen geïntroduceerd (Op o.a. de Interzoo ) die een bijdrage moeten leveren aan het terugwinnen van marktaandeel in de traditionele segmenten en nieuwe markten moeten openbreken met het Witte Molen merk.
De bedoeling is om in Nederland via de bestaande distributeurs (waaronder groothandel van Ree) de aanwezigheid in de zelfstandige dierenspeciaalzaken te laten groeien. Op ketenniveau wordt gewerkt aan een commerciële strategie om (geëigende delen van) het Witte Molen assortiment via de respectievelijke hoofdkantoren in de aangesloten winkels te krijgen.
Het persbericht meldt tenslotte dat slechts indien de onderneming er in slaagt een bijdrage te leveren aan de gezondmaking van de branche (via een fusie, overname, joint venture), al dan niet in de vorm van een voorwaartse integratie, er sprake zal zijn van een voor alle stakeholders aantrekkelijk toekomstperspectief op de langere termijn.
Alanheri is sinds april dit jaar in handen van beleggingsfonds Valu8 van Peter Paul de Vries die het kocht van belegger Frans Faas. http://www.quotenet.nl/biz/peter-paul-de-vries-koopt-dico-en-alanheri.php
Wordt denk ik een moelijke zaak. Toen Witte Molen zelf nog een groothandel had waren ze te duur met hun groothandelsproducten, maar hadden ze een aantal sterke merken (sommige zelf voor heel Europa). Nutro, Chesis, Extreme Classic. Als ze het nu zonder goede distributie en sterke merken willen doen, zou ik niet weten wie met Witte Molen zou willen samenwerken op alleen de basis van de eigen zaden etc die andere groothandels zelf vaak hebben.. Misschien zijn er internationaal nog kansen?
Toch zijn de Witte Molen producten al zeer lang vrij sterk. Het zou wel zonde zijn als dit Nederlandse merk/bedrijf zou verdwijnen
Toch weer slim van dhr. Faas. Heeft ingezien dat zijn strategie niet (heeft) werkt en heeft kans gezien het zaakje te verkopen.