Uit cijfers van het HBD blijkt dat het percentage Nederlanders* van 18 jaar en ouder dat in een maand aankopen doet in een dierenspeciaalzaak schommelt rond 26% en vrij constant is.
De beste maand tot nu toe was december 2009, toen 28% van de consumenten aangaf een aankoop te hebben gedaan bij een dierenspeciaalzaak.
Aantal aankopen per klant
Ook de aankoopfrequentie bij dierenspeciaalzaken is redelijk constant. Ongeveer de helft van de consumenten komt 1 keer per maand, ongeveer een derde 2 keer, rond de 7% komt 3 keer per maand, tussen 4% en 8% wekelijks en ongeveer 5% komt nog vaker. Het percentage dat per maand slechts één aankoop doet lijkt vanaf april lager te zijn.
Onduidelijk is of de schommelingen te maken hebben met seizoensinvloeden. Daarvoor zijn er nog onvoldoende meetmomenten geweest.
* Het HBD laat sinds december 2009 maandelijks een meting uitvoeren onder 1.000 (wisselende) consumenten van 18 jaar en ouder. Deze mensen zijn representatief voor de Nederlandse bevolking. De meting vindt plaats in de laatste week van de maand. Elke meting worden dezelfde vragen gesteld over de aankopen bij een aantal winkeltypen (waaronder de dierenspeciaalzaak) en op de markt. Op die manier zijn na verloop van tijd seizoensinvloeden en een lange termijn-trend te herkennen.
Comments
Nog geen reacties op Percentage Nederlanders dat in een maand aankopen doet in een dierenspeciaalzaak schommelt rond 26%