Meer en meer bedrijven gebruiken Twitter als extra communicatiemedium. Ook in het MKB en zelfs in de dierenbranche is een sterke groei te zien van het aantal gebruikers en daarmee ook de communicatie via dit medium. Zowel onderling binnen de branche als naar de consumenten toe. En met een beetje geluk ook van de consument naar de branche. En dan is het oppassen, want dan is er op eens interactiviteit. Daarom volgen hier 20 tips voor het zakelijk gebruik van Twitter.
1. Vul je Twitter profiel volledig in
Het is zo gebeurd, maar veel mensen of bedrijven doen dit niet of niet volledig. Zorg ervoor dat je het netjes doet, zonder spelfouten en met juiste links.
2. Zorg voor een goede profielafbeelding
Een goede foto, liefst persoonlijk, werkt altijd goed. Een logo iets minder, omdat dat meer afstandelijk is of verwarrend. Een Faunaland logo kan namelijk van een winkel in Groningen zijn of Amsterdam. Hou het zo persoonlijk en lokaal mogelijk.
3. Zorg voor een link naar de website
In het profiel is er de mogelijkheid voor een link. Zorg dat deze werkt en gaat naar een goede pagina op de website. Dit kan de homepage zijn, maar kan ook een speciale pagina zijn, die rekening houdt met de bezoeker. Die komt namelijk meestal vanaf een smartphone of tablet tegenwoordig.
4. Zoek mensen om te volgen
Volg mensen die interessant zijn, mensen die je kent, klanten, organisaties waar je iets mee hebt of bekende mensen uit het vak. Het is veelal een kwestie van uitproberen. Soms ontvolg je iemand, omdat hij of zij toch niet aanspreekt, maar vaker kom je via de mensen die je volgt andere interessante mensen tegen, die je ook kunt volgen.
5. Volg terug
Als anderen jou gaan volgen, volg ze dan terug om te kijken wat ze te zeggen hebben, of bekijk de tijdlijn van die mensen voordat je ze gaat volgen, die geeft vaak al een indicatie over wat ze zoals melden.
6. Wees beleefd
Bedank mensen als ze je noemen in een post, een compliment geven of een bericht van je retweeten naar hun volgers.
7. RT, @, #, DM?
Er worden een aantal termen gebruikt en codes om goed te kunnen twitteren, zorg dat je er bekend mee raakt. Zie http://business.twitter.com/basics/glossary/ voor de uitleg.
8. Zorg voor herkenning
Probeer een ‘rode draad’ in je tweets te houden. Zorg dat je mening dezelfde blijft als je ergens een mening over hebt. Zorg dat mensen weten waar je voor staat. Als dat bijvoorbeeld goede service is, zou dat uit je tweets moeten blijken na een bepaalde tijd.
9. Schrijf voor specifieke volgers
Antwoord op vragen of opmerkingen die specifieke volgers in hun berichten zetten. Deze hoeven niet gericht gesteld te zijn, maar kunnen wel door verschillende mensen beantwoord worden, daar kun jij er één van zijn.
10. Deel waardevolle informatie
Waar hebben je volgens iets aan? Misschien wel tips over voeding of verzorging. Het kunnen ook leuke weetjes zijn of nieuwe ontwikkelingen bijvoorbeeld. Zorg dat jouw tweets boeiend zijn voor je volgers.
11. Zorg ervoor dat het niet alleen over jezelf gaat
Ik, ik, ik is ‘not done’. Mensen zullen snel afhaken als het alleen maar over jezelf gaat. Berichten verzanden dan ook vaak in meldingen over wat je gaat eten, waar je naar toe gaat of wanneer je naar bed gaat. Niet doen!
12. Gebruik korte links
Als je een link gebruikt, probeer deze dan in te korten via bijvoorbeeld de website bitly.com. Deze is daar speciaal voor gemaakt. Hoe minder tekens er op gaan aan een link, hoe meer ruimte voor tekst er is. Een bericht (een tweet) mag namelijk maar 140 tekens zijn.
13. Verkoop niet
Zorg er voor dat je Twitter tijdlijn geen stroom van verkoopberichten of aanbiedingen wordt. Dat werkt namelijk niet. Zorg er voor dat volgers je gaan waarderen om de leuke, bijzondere en interessante berichtjes of tips. Daar hebben ze wat aan. Uiteraard kun je dat afwisselen met hier en daar een verwijzing naar een product of aanbieding, maar doe het met mate.
14. Deel interessante berichten van anderen
Als iemand die jij volgt een interessant bericht of een tip heeft, zorg dat dat jouw volgers dat ook te weten komen via een retweet (RT). Zo heb je er zelf weinig moeite voor hoeven doen, maar maak je je volgens misschien wel blij. Ook hier moet je mee oppassen. Alleen maar retweeten werkt ook niet, dan ben je blijkbaar niet zelf in staat om berichten te schrijven.
15. Betrek mensen, bindt ze aan je (engage)
Communiceer direct met mensen door ze aan te spreken via @huntwitternaam. Het is niet ongebruikelijk dat er een levendig gesprek ontstaan en daaruit een (zakelijke of klanten-) relatie.
16. Stel vragen
Je kunt zelf ook veel leren van anderen. Heb je een vraag, stel hem en je zult verbaasd staan hoeveel mensen je kunnen helpen. Meestal duurt het even voordat dit echt werkt. Een goede volg- en volgerslijst opbouwen helpt hierbij. Hoe actiever je bent, hoe eerder er mensen zullen reageren op je vraag.
17. Vertel je volgers persoonlijke informatie
Niet teveel, zoals bij punt 11, maar enige informatie over jezelf maakt het persoonlijker. Doe dat tot het niveau waar je het nog prettig vindt om het te delen. Bij iedereen ligt die grens ergens anders. En zeker zakelijk gezien zul je niet te ver moeten gaan.
18. Andere mensen aanbevelen
Twitter is een goede referentiemachine, dus als mensen of bedrijven worden aangedragen en er wordt bij verteld waarom (goede ervaring, service, etc), dan wordt dat als waardevol gezien. Dit kun je zelf ook doen, goede bedrijven die aansluiten op jouw producten of diensten bijvoorbeeld, zoals een dierenarts of trimsalon. Als jij er goede ervaringen mee hebt, deel die dan. Andere mensen kunnen daar wat aan hebben.
19. Organiseer je contacten in een lijst
Lijsten in Twitter zijn handig om mensen in te delen en dus overzicht te houden.
20. Post en retweet regelmatig
Zorg dat je geregeld ‘online’ komt en laat zien dat je er bent. Een lange radiostilte werkt niet echt lekker.
Bron: The Marketing Donut / Sonja Jefferson
stelling van de dag: als je zoveel tijdt heb om iedereen te volgen dan kan je beter stoppen als dierenspeciaalzaak houder.
dat ligt er maar net aan hoeveel tijd je er voor nodig hebt, in het begin zal het even wennen en uitzoeken zijn, een paar uurtjes op een avond, maar daarna valt het wel mee. ik moet zeggen dat het er ook wel aan ligt welke middelen je hebt. alleen een pc geeft minder flexibiliteit, maar met een iphone is af en toe kijken en reageren beter te doen, s ochtends en s avonds bijvoorbeeld.
Hoeveel dierenspeciaalzaakhouders ( houdsters ) zullen een twitter-account hebben?
Zakelijk gerelateerd in ieder geval 30 die ik kon vinden, zijn er vast meer. m.n. Onder Faunaland leden zitten goede twitteraars