Interview met Bert van Zandwijk van Dier & Tuin, fa J. van Zandwijk & Zn in Meerkerk, ter gelegenheid van de uitverkiezing tot Ondernemer van het jaar.
“Kijk, hier is mijn vader destijds begonnen.” Ondernemer Bert van Zandwijk wijst een klein deel van zijn grote winkel aan, rechts achter de ingang. Inmiddels is de winkel zeker wel vertienvoudigd in omvang, met daarnaast ook nog eens een zelfbedieningsmagazijn voor grootgebruik. Het resultaat van 2 generaties hard werken en veel ondernemerschap.
Bert, proficiat, je bent ondernemer van het jaar bij Valk Software. Je hebt die prijs gewonnen omdat je op onderscheidende wijze gebruik maakt van de winkelautomatisering. Wat vind je daarvan?
“Nou leuk, echt heel leuk. De winkelautomatisering is voor ons iets vanzelfsprekends. We zouden niet weten hoe we zonder automatisering de zaak zouden moeten runnen. Automatisering brengt gemak. Alles zit in het systeem, alle artikelen, prijzen, klanten. Ik ben altijd up to date met de voorraad, dat kan alleen met automatisering.”
Hoe gaan de zaken?
“Prima. We moeten het vooral hebben van onze vaste trouwe klanten, net als jullie bij Valk Software, haha. We zitten hier uitstekend, goed bereikbaar, mooi in de bocht van de weg, veel parkeerplaats, de mensen komen er echt voor aanrijden. We weten het volume goed op peil te houden. De winkel plust dit jaar zelfs met 5%.”
Geweldig. Maar niets gaat vanzelf, wat doe je er voor om succesvol te blijven?
“Ehm, tja, vanalles natuurlijk. We zorgen dat klanten nooit misgrijpen, dat ons assortiment en voorraad op orde zijn. We geven extra service met klantbestellingen, we sturen de klant een e-mail of sms als zijn bestelling binnenkomt en leggen het voor hem apart. Dat waarderen klanten wel, dan komen ze het halen. We sturen expres geen commerciële boodschappen mee met zo’n afhaalbericht, het moet service blijven. Wat we ook doen is mailings naar klanten, niet te vaak, dat is irritant, en precies over onderwerpen die relevant zijn. Daarom maken we de mailing selecties op basis van aankoop historie, zodat je zeker weet dat het onderwerp interessant is voor die klanten. We hebben zo’n 2300 e-mail adressen en we doen 7 tot 8 mailings per jaar. Een mailing geeft altijd veel respons, extra aanloop in de winkel.”
Heb je geen last van webstunters?
“Nou ja, we laten het er niet bij zitten. Ik ben aan het nadenken om zelf een webshop te starten. Niet voor een groter bereik ofzo, dan moeten we spullen gaan opsturen, dat kost weer geld. Nee, als extra service voor onze vaste klanten. Zodat ze ons ook online kunnen vinden. Jullie kunnen ons wel helpen met plaatjes en praatjes uit de databank, dat doe je ook voor andere klanten in de branche weet ik.”
Je zei net dat automatisering voor jou gemak betekent. Kun je daar iets meer over vertellen? Hoe doe je dat met bestellen bijvoorbeeld?
“De omloopsnelheid in het magazijn is 2 weken, dat is echt heel kort. We werken met jullie besteladvies. De meeste leveranciers gaan helemaal electronisch. Kijk, daar staat het fax apparaat stof te happen, we gebruiken hem nauwelijks meer, alleen voor leveranciers die nog geen electronische orders aan kunnen, dat is een uitstervend soort gelukkig. In een paar uurtjes per week zijn we klaar met bestellen. Alle artikelgegevens komen uit jullie databank. Een leverancier moet mij geen onbekende artikelen sturen, dat is heel irritant. Soms komt dat nog wel eens voor, zelfs bij de grote merken, raar is dat. Maar we werken met vaste leveranciers en die weten wel wat we van hen verwachten.”
Als ondernemer van het jaar win je een boekhoudkoppeling. Dat cadeau heb je zelf uitgezocht. Wat verwacht je er van?
“Nog meer gemak. Nu moeten we alles handmatig inboeken in Exact. Ik verwacht van de boekhoudkoppeling tijdbesparing, maar ook minder kans op fouten. Ons team werkt heel precies, maar handwerk is foutgevoelig, dat is nu eenmaal zó. onze vaste contactpersoon bij Valk Software, Rob Galenkamp, zal de boekhoudkoppeling voor ons inregelen heb ik begrepen. Zeg Karin, waarom doen jullie eigenlijk zo’n verkiezing ondernemer van het jaar?”
We hopen andere ondernemers te inspireren meer uit hun automatisering te halen. Velen gebruiken vooral de kassa en een paar rapportages, maar je kunt er zo veel meer mee. Juist in de backoffice kun je de omloopsnelheid optimaliseren, dat kan een hoop geld opleveren. En je kunt klanten extra naar de winkel trekken met spaarpunten of mailings. Jouw voorbeeld doet hopelijk goed volgen. Heb je nog een afsluitende tip voor collega ondernemers?
“Stel automatiseren niet langer uit, want je mist echt de boot als ondernemer. Privé gebruik je toch ook een laptop of iPad, waarom op de zaak dan niet, daar verdien je toch je brood? Win goed advies in en automatiseer je bedrijf. Reken maar eens uit wat je kunt besparen als je de voorraad kunt verlagen, of als je de omloopsnelheid kunt verhogen, tel uit je winst.”
Bert, dank je wel voor je enthousiaste woorden. We wensen je hele goede zaken toe. Je hangt de oorkonde toch wel op?
“Jazeker, die komt in de winkel te hangen, absoluut!”
Laatste reacties