Vroeg waren we er al bij op de eerste morgen van Interzoo 2014. Met een persconferentie werd het grootste zakelijke evenement van de Europese branche voor gezelschapsdieren afgetrapt. Enkel Europees was het niet overigens, de perszaal zat vol met mensen uit landen van buiten Europa en ook op de standhouderslijst staat menig buiten Europees bedrijf vermeld.
Het belooft weer een grote beurs te worden, die niet alleen gekenmerkt wordt het internationale karakter (63 landen), maar ook door de hoeveelheid standhouders dat nog altijd flink groeit, dit jaar met 12% naar 1.720 deelnemers die gezamenlijk 110.000 m2 beursvloer beslaan.
Hierbij is een duidelijk sterkere groei te zien van internationale deelnemers ten opzichte van de nationale groep standhouders. Deze editie komen er 82% van buiten Duitsland, waarbij de grootste landen zijn: China, Italië, USA, Groot Brittannië, Frankrijk en Nederland.
Niet nieuw is dat Nederlandse bedrijven sterk vertegenwoordigd zijn en na de grote landen als de UK, Frankrijk en Duitsland een relatief groot deel van de omzet voor haar rekening neemt. Dit werd duidelijk in een update van wereldwijde cijfers uit de branche en met name de Duitse cijfers, die in meer detail werden gepresenteerd.
Bij de rondleiding die we vervolgens kregen werden een aantal stand met vernieuwende producten bezocht, waarbij de standhouder na ene kort interview de vernieuwende producten mocht tonen.
Een paar producten spraken ons wel aan. Zo is er de Catch van Wagner, een speeltje voor de hond, waar een bal uit het apparaat schiet welke de hond vervolgens moet pakken en terugbrengen. Dit kan goed door de trechter waar de bal ingestopt kan worden en het spelletje kan vervolgens opnieuw beginnen. Uren speelgenot gegarandeerd, zonder dat het baasje er moet van wordt.
Via een aantal nieuwigheden van JBL, waaronder hun Plankton Pur en de mogelijkheid om terraria te verwerken in meubels van Lucky Reptile, kwamen we uit bij de echter publiekstrekkers van deze beurs.
Er is al eerder gebruik gemaakt van bekende Duitse of internationale sterren als PR kanonnen, maar Karlie Flamingo en Trixie moeten hebben gedacht: Hoe zwaarder de kogel, hoe groter het effect. Niemand minder dat zanger Heino komt namelijk met een eigen lijn accessoires voor de hond. Niet door hem bedacht, wel door hem uitgedragen. De voormalig hondenfokker verbind hiermee zijn naam en beeldmerk aan producten van Karlie Flamingo en dat trok veel mensen aan.
Samen met Karlie Flamingo zijn ontwerpen voor twee hondencollecties ontstaan die leibanden, halsdoeken, bedden, kussens en voerbakken zullen omvatten. De collectie zal vanaf de herfst van 2014 in de vakhandel te verkrijgen zijn.
De komende dagen zullen we verslag blijven doen vanuit Nürnberg en proberen we zoveel mogelijk interessante informatie te vinden en publiceren vanaf de Interzoo.
Comments
Nog geen reacties op Interzoo 2014 – De opening