Op 6, 7 en 8 oktober vond de jaarlijkse Nederlandse vakbeurs voor de professionele dierenbranche plaats in Gorinchem. De Evenementenhal was wederom het toneel van standhouders en hun klanten. Het thema was ‘Verras je klant!’ en daar zijn we dan ook naar op zoek gegaan tijdens ons bezoek. Een klein verslag, met daarbij een fotoimpressie hebben we opgetekend.
De zondag was een druk bezochte dag. De traditionele familiedag deed zijn naam eer aan en trok naar schatting de meeste bezoekers van de driedaagse beurs. Men was er al vroeg bij, wat zorgde voor een goed gevulde beursvloer en overal mensen die een kijkje namen bij de vele stands. Wat niet geheel verrassend was deze editie, waren enkele grote namen die ontbraken. Dit lijkt toch wel de eerste trend die we zien en de laatst jaren lijkt door te zetten. Het beursoppervlak mag dan wel hetzelfde gebleven zijn, de ruimte wordt gevuld met meer standhouders of andere standhouders die een iets groter oppervlak hebben bezet.
Het klanten verrassen komt naar voren in een aantal varianten die de bedrijven hebben getracht aan te pakken, zo waren er bijzondere stands met een mooie aankleding en uitstraling, waarbij de bezoeker het product meer gaat voelen en beleven. En als de bezoeker dat al gaat doen, dan zou zijn klant dat in de winkel dat ook moeten kunnen. Een goed voorbeeld hiervan is de shop-in-shop van Designed by Lotte die in zijn grootste variant stond uitgestald, maar in meerdere formaten te verkrijgen is, waarbij ook maatwerk kan worden geleverd. Een vergelijkbaar concept in onze ogen als Happy House, waarbij het huisdier en vooral zijn benodigdheden onderdeel worden van het interieur van het baasje. Ter voorbeeld een in kerstsfeer ingedeeld hoekje op de stand en allerlei nieuwe en inspirerende producten.
Het huisdier als onderdeel van het gezin is een trend die zich al jaren laat zien en steeds sterkere vormen aanneemt. Naast voer en benodigdheden, wordt ook het tijdverdrijf er steeds vaker bij betrokken. Vorig jaar, op het gebied van voeding, introduceerde Renske al het kerstdiner, waarmee ze onder andere nu ook weer op de beurs aanwezig waren en op het gebied van speeltjes zijn de speciale speelbal en het K-9 Kannon van Hofman, maar bijvoorbeeld ook de onverwoestbare Skineeez van Warmako voorbeelden van hoe bedrijven meedenken in deze trend. Door te blijven nadenken over niet alleen praktische zaken, maar ook wat baasjes en hun huisdieren het liefste zouden willen komen innovaties voort als de SamSam fiets, waarbij de hond in dit geval niet achter de fiets in een karretje zit, maar in het zijspan er naast.
Ook op het gebied van veiligheid wordt van alles gedaan om mee te denken met de consument. Voor de donkere dagen zagen we een product van Orbiloc dat honden bij het uitlaten zichtbaar maakt, tot verre afstanden. Maar daarbij ook lang mee gaat (incl garantie) en waterdicht is. Op een heel ander gebied zien we de kattenluikjes die slimmer en beter worden, zowel bij Ferplast als Sureflap. En de mensen bij Flexi hebben veiligheid, design en functionaliteit geïntegreerd in hun nieuwe Flexi Vario, waarbij ze eigenlijk aan alle wensen van de consument voldoen.
Over design gesproken, daar is ook steeds meer aandacht voor. En ook hier zijn die producten minder gevoelig voor resessie-tijden als waar we nu in zitten. De biOrb aquariums zijn daar een voorbeeld van, mooi, maar ook betaalbaar design en een doordachte inrichting en techniek. Minder betaalbaar voor iedereen, maar wel steeds meer gewild voor die er wel geld voor over hebben zijn de sieraden en andere luxe producten voor huisdieren van bijvoorbeeld PetWellness. Hierbij wordt niet alleen aandacht besteed aan et product aan het product voor de consument, maar ook aan het spreiden van risico voor de ondernemer.n Deze kan kiezen voor afname op voorraad, of het werken met alleen een display, geen voorraad, maar wel een commissie. In deze tijden kan een leverancier daarmee dus overtuigen dat er voor het product wel degelijk markt is, terwijl de ondernemer zich risicoloos kan laten overtuigen.
Concepten om ondernemers te voor zich te winnen komen ook voldoende aan bod, zowel binnen als buiten de beurs. Voor voeding zien we trends doorzetten die inzetten op exclusiviteit, rayonbescherming en hoge marges. Hiermee proberen vooral de nieuwe spelers op de markt hun plaats te claimen, wat voor bijvoorbeeld Profine al goed werkt. Nieuw op de markt is bijvoorbeeld ook VET-line, een nieuwe natuurlijke voeding, met holistische formule, vrij van granen en gluten en ondersteuning van dierenarts om de ondernemer te ondersteunen en ontzorgen. Of Techni-Cal dat onder de vleugels van Botéba een vernieuwde start maakt en een uniek concept heeft, waarbij de businessclub centraal staat. Als de ondernemer daarvoor kiest, geniet het vele voordelen, waar tegenover staat dat men zich aan een aantal spelregels houdt.
Uiteraard waren er ook de groothandels met de grote stands aanwezig. Groot assortiment en ook daar nieuwe producten en innovaties. Het mooie van zo’n vakbeurs is dat je het allemaal kunt bekijken, kunt aanraken, ruiken, uitproberen, vragen kunt stellen, etc. Alles op één plaats op één moment. Dat hebben we dan ook veel mensen zien doen. Ogenschijnlijk niet veel anders dan voorgaande jaren, moet dat verschil dat en misschien extra goed gekeken wordt, waar kan ik als ondernemer mijn het verschil mee maken? Is dat een product met een goede prijs of een goed advies? Is dat omdat ik toegevoegde waarde bied op een volledig assortiment of omdat ik een voorportaal van een dierenarts ben. Kritisch beoordelen en dan beslissen, daar was dit wel een moment voor. Misschien wel het moment voor veel ondernemers.
Voor Dibevo zelf een geslaagde beurs, met een iets hoger bezoekersaantal werd de driedaagse beurs afgesloten. Traditioneel was de zondag het meest bezocht, werd er op de maandag het meest gehandeld en was de dinsdag relatief rustig. En of de klanten zijn verrast? Ik denk het wel, zo nu en dan. In deze tijd laat niemand zich meer zomaar verrassen en zeker een goede ondernemer niet. Maar verrassen kan ook passie betekenen en die overbrengen. Uiteindelijk zijn het de ondernemers die de keuzes maken voor bepaalde producten om daar hun klanten weer mee te verrassen. En daar kunnen ze wel bij ondersteund worden door hun leveranciers en dat zou nog wel eens kunnen lukken. Sterker, dat moet lukken. Want zonder vernieuwingen en dus verrassingen lopen we achteruit en de klant de winkel uit.
Volgend jaar zijn de vakbeursdagen op 5, 6 en 7 oktober, wederom in Gorinchem.
Comments
Nog geen reacties op Dibevo Vakbeurs 2013 – worden klanten verrast?