Middels een schrijven hebben de directies van Holland Diervoeders en Iams & Eukanuba hun relaties op de hoogte gebracht van het feit dat Holland Diervoeders aan het einde van dit kalenderjaar niet langer verantwoordelijk zal zijn voor de marketing- en salesactiviteiten van Iams en Eukanuba. Procter & Gamble heeft aangegeven om, in navolging van andere Europese landen, een ander business model te willen hanteren.
“Holland Diervoeders betreurt dit besluit ten zeerste, maar geeft aan zich hieraan te moeten conformeren. Tot eind december zullen klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde ondersteuning vanuit de Iams Divisie van Holland Diervoeders. Voor het einde van dit jaar zal Procter & Gamble haar business model communiceren, zodat er een vlotte transfer kan geschieden en er geen vacuüm ontstaat voor wat betreft Iams en Eukanuba service en leveringen.“, aldus Alain de Meulemeester (Holland Diervoeders) en Rik Boelee (Iams & Eukanuba).
Wat de consequenties zullen zijn voor de interne organisatie van Holland Diervoeders is nog niet bekend. “Momenteel zijn alle medewerkers nog werkzaam voor Iams en Eukanuba. Het mag duidelijk zijn dat de opzegging van de overeenkomst gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid binnen Holland Diervoeders.“, aldus Rik Boelee.
Bron: Holland Diervoeders, Iams & Eukanuba
is niet leuk voor de medewerkers van IAMS en EUKANUBA
Tja, het zat er aan te komen. Het rommelt al een poosje bij de grote premium merken. De wereld in detailhandelsland is razendsnel aan het veranderen. Ook de grote multinationals merken dit aan hun omzet en loyaliteit van de ondernemers. Maar wees eerlijk, grotendeels hebben ze het er zelf naar gemaakt. De tijd zal leren of het beter wordt voor de dierenspeciaalzaken. Nu alleen hopen dat iedereen bij Iams Eukanuba aan het werk blijft.
Dat het rommelt is een feit en zo zie je dat de winnaars van gisteren niet perse de winnaar van morgen hoeft te zijn. Proctor & Gamble zal net als Nestle goedkoper willen verdelen door rechtstreeks te willen
leveren. Het zal denk ik zelf het tij niet keren. Een herwaardering zal meer effect scoren. De prijzen zijn totaal doorgeschoten en de consument straft dit af. Deels door het zelfde product bij discounters en andere stunters te kopen maar ook in meerdere mate een alternatief te zoeken. 20 jaar gelden waren er niet zo veel alternatieven in dit sigment maar dat is veranderd. Als je elk jaar 8 tot 12% omhoog gaat met je prijs dan is de consument een keer klaar met je. Voor ons als winkelier zijn er nu volop kansen op je zelf te profileren als echte specialist en voor alternatieve voeding te kiezen.
Succes allemaal