Op 4 juni heeft Anidis een lezing georganiseerd door de bekende retail-marketing expert Prof Dr Cor Molenaar. De lezing werd gehouden in Hotel van der Valk te Vianen, bekend terrein voor Anidis. Het was precies in de zaal waar Anidis jaren lang open huis heeft gehad voor haar klanten.
Na ontvangst, diner en de introductie door Anidis directeur Frens van ’t Zand heeft Cor Molenaar een lezing gegeven over de toekomst van detailhandel in Nederland. Een lezing van anderhalf uur waar de hele zaal letterlijk stil van werd. Dat is een hele opgave voor een zaal vol dierenspeciaalzaak ondernemers.
Cor Molenaar heeft ons er van doordrongen dat het roer om moet. Begin 2011 heeft hij al voorspeld dat tegen 2020 ca. een derde van alle winkels in Nederland verdwenen zou zijn. Toen werd hij niet serieus genomen. Maar nu gaat het, mede door de crisis, in versneld tempo wel die richting op. Een dag na zijn lezing wordt in de tweede kamer zelfs gesproken over het redden van het winkelbestand in Nederland. Ook de politiek lijkt er van doordrongen dat een goed winkelbestand en weinig leegstand bijdragen aan de veiligheid en leefbaarheid van stadscentra en dorpskernen. Dit is weer rechtstreeks van invloed op de WOZ die gemeentes kunnen heffen.
Volgens Cor Molenaar is het tijdperk voorbij dat de klant vanzelf naar de winkel komt. De klant mag komen op het moment dat de winkel open is en kan simpelweg kiezen uit het assortiment dat de winkelier voor hem op voorraad heeft. Bovendien wordt de klant zwaar gestraft op het moment dat hij zijn auto ergens wil parkeren. Waarom zou de klant nog naar de winkel komen als hij ’s avonds thuis op de bank boodschappen kan doen, die de volgende dag ook nog eens gratis thuis bezorgd worden. We moeten de klant opnieuw prikkelen en de meerwaarde van het de fysieke winkel goed gebruiken. Winkelen moet veel meer een beleving worden.Dierenspeciaalzaken hebben met hun levende have, mits goed verzorgd, duidelijk een voorsprong op andere winkels. Die voorsprong moeten we goed benutten. Ook de samenwerking van winkels onderling moet verbeteren. We zijn niet meer elkaars concurrenten, maar we concurreren met het internet. Internetwinkels zijn in omzet het afgelopen jaar weer fors gestegen, terwijl fysieke winkels in omzet hebben ingeleverd.
Bij de wijze van samenwerking met leveranciers moet het roer ook om. Als voorbeeld noemde Cor Molenaar een tablet op de toonbank waarmee je rechtstreeks bij het assortiment van een bepaalde leverancier kunt. De klant kan vervolgens het hele assortiment bekijken en bestellen wat hij graag wil hebben. De artikelen kunnen worden thuisbezorgd of in de winkel worden afgehaald. De winkelier krijgt hierover zijn marge. Die marge is lager dan zijn gebruikelijke marge. Hiervoor hoeft hij geen risico te lopen, geen voorraad te financieren en uiteindelijk kan hij met minderwinkelruimte een hogere omzet genereren. De winkelier is de vertrouwde persoon, het aanspreekpunt en het punt waar de consument met een eventuele reparatie terecht kan. Als de winkelier deze rol goed vervult kan hij de klant aan zich binden.
Na afloop van de lezing was er de gelegenheid tot het stellen van vragen. De belangrijkste conclusie die we kunnen trekken uit het verhaal van Cor Molenaar is dat als we niet heel snel meegaan in de verandering van het koopgedrag we 2020 niet halen, zelfs 2015 niet. Dat geldt niet alleen voor winkeliers maar ook voor leveranciers. Als zij de winkelier op het gebied van veranderend koopgedrag niet ondersteunen zal de winkelier vanzelf overgaan naar leveranciers die daar wel in meegaan.
De avond was een geweldig initiatief van Anidis, een initiatief dat veel waardering verdient en hopelijk opvolging krijgt.
Foto heading: Janine Verschure
Comments
Nog geen reacties op Cor Molenaar houdt dsz-winkelier de spiegel voor