Detailhandel Nederland geeft aan in toenemende mate klachten te ontvangen van winkeliers die zich benadeeld voelen door bedrijven die zich illegaal vestigen. Dit gebeurt niet alleen op bedrijventerreinen, maar ook in binnensteden. In sommige gevallen met goed bedoelde intenties, volgens Jildau Schuilenburg, secretaris vestigingszaken van Detailhandel Nederland.
Het gaat bijvoorbeeld om internetbedrijven die hun winkel, showroom of afhaalpunt hebben op bedrijventerreinen. Dit betekent vaak behoorlijke concurrentie voor de ondernemers in de kern. Gemeenten laten dit dan toe om de leegstand op de industrieterreinen tegen te gaan, maar benadelen de voor hen zo belangrijke retailers die zich wel volgens bestemmingsplan hebben gevestigd.
Of het zijn sociale werkvoorzieningen die de directe concurrentie aangaan met de reguliere winkeliers. Projecten met goede bedoelingen, maar door de oneerlijke verhoudingen erg nadelig.
Om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en gedupeerde ondernemers te helpen, heeft de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland in 2009 het Meldpunt Oneerlijke Concurrentie opgericht. Onder het motto ‘een gelijk speelveld en gelijke regels voor alle ondernemers’ heeft de ondernemer nu de mogelijkheid om dit soort gevallen van oneerlijke concurrentie aan te pakken en te melden. Het meldpunt is er voor alle ondernemers, aldus MKB-Nederland.
Bron: Retail Actueel, Detailhandel Nederland, MKB-Nederland
Comments
Nog geen reacties op Meldingen oneerlijke concurrentie nemen toe