Huisdiereigenaren weten niet goed wat hun hond en kat aan voedingsstoffen nodig hebben, hoewel 57% wel de ingrediënten op de verpakking bestudeerd. Dit is gebleken uit een Amerikaans onderzoek van PetMD. 40% van de respondenten dacht dat granen het belangrijkste bestanddeel voor de diervoeding waren, 30% dacht dat maïs het hoofdbestandsdeel voor diervoeding was.
Het merendeel van de respondenten noemde eiwit als belangrijkste voedingsstof voor huisdieren. Slechts 2 % was zich bewust van de behoefte aan vet en maar 3 % van de ondervraagden wist dat koolhydraten belangrijk waren. Maar liefst minder dan 1/4 van de ondervraagden was zich bewust van de belangrijkheid aan vitaminen en mineralen in het voer.
Het merendeel van de respondenten dacht dat niet alle ingrediënten op de verpakking vermeld werden, terwijl dit wettelijk verplicht is.
Jennifer Coates, woordvoerder van petMD, “Onwetendheid en misvattingen leiden ertoe dat huisdiereigenaren slecht onderbouwde keuzes kunnen maken over wat ze hun dieren moeten voeren. De dierenarts speelt een belangrijke rol bij het maken van goed onderbouwde keuzes. Dit doordat zij inzicht hebben in de leeftijd, levensstijl en gezondheid van een hond of kat.”
Bron: Petfoodmagazine, Petfoodindustry
Klopt als een bus, niet alleen de dierenartspraktijk, maar zeker ook de dierenSPECIAALzaak, vandaar dat goed geschoold persooneel essentieel is. Daarnaast is In Store Promotie (ISP)een zeer effectief marketinginstrument gebleken om kennis te vergroten. Assisi noemt het overigens In Store Advising (ISA), het is een van onze vakgebieden, opgebouwd in de afgelopen 12 jaar.
Klanten geloven helaas liever wat ze op televisie zien dan wat ze verteld word. Met als resultaat dat de supermarkten gemakkelijk hun dierenvoeren verkopen. Gelukkig merken we de laatste tijd steeds meer dat klanten toch klachten/vragen hebben over het voer en de gezondheid van hun hond en dan gelukkig toch bij ons in de DSZ langs komen.
Ik hoor niets nieuws. In het overgrote deel van de honden en kattenvoer is het hoofdbestandeel graan en mais. Klanten geloven wat het reclame spotje hun verteld of wat de man in de witte jas verkondigd.
Pas als ze problemen hebben en de het voer bij de dierenarts te duur word dan zijn wij aan de beurt.
Wat wel leuk blijft zijn de reactie’s, als het voer wat jij aanbevolen hebt in een paar dagen al effect sorteerd. Daar doen we het voor.