Het is al enige tijd bekend dat bepaalde geuren in winkels ervoor kunnen zorgen dat mensen meer geld uitgeven. Wetenschappers hebben nu uitgezocht welke geur winkeliers het beste in hun zaak kunnen verspreiden.
De onderzoekers namen de proef op de som in een Zwitsers warenhuis. Op achttien doordeweekse werkdagen stelden ze de honderden klanten hier bloot aan een geur, zoals een mix van sinaasappel en basilicum (gecompliceerde geur), enkel sinaasappel (simpele geur) of helemaal geen geur. De onderzoekers keken hoeveel het winkelend publiek uitgaven aan spullen en stelden het publiek ook enkele vragen.
Uit het onderzoek blijkt dat de groep die werd blootgesteld aan de sinaasappel geur gemiddeld 20% meer besteedde. âWat wij laten zien, is dat de simpele geur effectiever is,â vertelt onderzoeker Eric Spangenberg.
Hoe het komt dat een simpele geur effectiever is wordt tijdens een tweede experiment bekeken. De onderzoekers schotelden studenten een aantal raadsels voor en gaven ze de opdracht om deze op te lossen. Een deel van de studenten werd aan de simpele geur blootgesteld. Andere studenten roken de complexe geur of helemaal geen geur. Studenten die de simpele geur roken, losten in minder tijd meer raadsels op.
De onderzoekers stellen dat de simpele geur ervoor zorgt dat dingen in het brein vloeiender worden opgelost. Het brein heeft minder moeite met het verwerken van de simpele geur, waardoor het brein van de studenten zich beter op het oplossen van het raadsel kon richtten. Voor het winkelend publiek geldt waarschijnlijk hetzelfde, zij kunnen zich beter richten op het winkelen.
âHet onderzoek is heel interessant voor winkeliersâ, stelt Spangenberg. âZomaar een geurtje in de winkel loslaten, is niet genoeg om meer omzet te draaien. Er moet ook nagedacht worden over hoe die geuren het winkelend publiek precies beĂŻnvloeden. âDe meeste mensen verwerken geuren onbewust, maar de geuren hebben wel invloed op ze,â vertelt Spangenberg.
Bron: Scientias
Comments
Nog geen reacties op Een betere geur, verkoopt meer!