Nestlé Purina verandert van koers binnen specialistenkanaal

25 november 2012 - 17:11 - 6 reacties

Nestlé Purina verandert van koers binnen specialistenkanaal

Binnen de markt van producenten, groothandels en dierenspeciaalzaken vinden vele veranderingen plaats. Er zijn verschillende kanalen bijgekomen en diverse partijen zoeken nieuwe mogelijkheden en komen met innovaties die de branche en uiteraard ook de bedrijven zelf vooruit moeten helpen.

Onlangs werd bekend dat Nestlé Purina direct dierenspeciaalzaken gaat leveren. De winkeliers zouden dan een keuze hebben tussen de groothandel en de fabrikant zelf.

Nestlé Purina bevestigt desgevraagd dat klanten sinds vorige maand haar producten rechtstreeks kunnen bestellen. Dit is onderdeel van een nieuw business model wat het bedrijf voor het specialistkanaal heeft ontwikkeld.

Deze verandering is een gevolg van een analyse van de commerciële specialiststrategie die Nestlé Purina elk jaar uitvoert om op lange termijn duurzaam succes te leveren voor henzelf en de belangrijkste stakeholders in het specialistkanaal. Het bedrijf geeft echter aan niet te zullen stoppen met het leveren van producten aan groothandels en alle dierenspeciaalzaken blijven dan ook vrij om te bestellen bij hun groothandel.

Het rechtstreekse bestellen en leveren is volgens de diervoedingproducent een algemeen bekend verschijnsel binnen de Nederlandse markt en dierenspeciaalzaken vragen hier steeds meer naar. “Wij geloven dat door het aanbieden van rechtstreekse leveringen aan dierenspeciaalzaken gecombineerd met de samenwerking met groothandels die dierenspeciaalzaken leveren, we een business model creëren dat alle partijen in staat stelt om op lange termijn te groeien“, aldus Suzanne Naber-Bouwman, Corporate Communications Specialist.

Wij opereren in een zeer concurrerende markt waar snelle groei noodzakelijk is om lange termijn en duurzaam succes te kunnen garanderen. Wij geloven dat dit een positieve stap is naar het realiseren van groei en bovendien geeft het onze continue betrokkenheid weer met het Specialistkanaal“.

Naar aanleiding van dit nieuws hebben we een nieuwe poll neergezet, met als stelling: Het rechtstreeks kunnen bestellen bij producenten is een welkome mogelijkheid.

Bron: Nestlé Purina, DSZ Actueel

Deel dit bericht:


Comments

6 reacties op Nestlé Purina verandert van koers binnen specialistenkanaal

  1. hans senft says:

    nestle is goed bezig , nou nog weg bij zooplus en de tuincentra , dan nog even een keuze maken tussen goed en slecht voer produceren, en dan de zelfde korting geven aan de ondernemer als de groothandel doet ( want concurreren met de groothandel die altijd goed voor je is geweest zou niet netjes zijn ) en dan kijken of de branche mee wil werken aan het anticiperen op de door de grote jongens zelf ingezette zogenaamde snelle veranderingen ………pfffffffff

  2. hans senft says:

    ow en die vertegenwoordiger die bij mij in de winkel was in zandvoort , en die volgende week terug zou komen ( nu 8 weken geleden ) ………zou die nog komen ?

  3. Wim Bongertman says:

    In de verkoop is het simpel, je levert zelf of via een grossier. Zodra je beide doet ontstaan er conflicten. De grossier mag straks de vergeten orders of de kleine winkels leveren. Dat zal tot gevolg hebben dat de Nestle producten minder interessant worden en de kortingen zullen worden terug gedraaid. Voor een grossier zijn de marges op deze producten erg klein, als dan de omzetten ook nog klein worden dan is het product voor de grossier niet meer interessant. Als grossier zou ik dan bijvoorbeeld niet meer mee werken aan introducties van nieuwe producten. Nestle stelt zelf dat wanneer zij rechtstreeks leveren, de kortingen worden opgebouwd uit het aantal producten wat je als ondernemer hebt staan. In mijn geval moeten er bijvoorbeeld 8 extra pro-plan varianten worden opgenomen om uiteindelijk 3% extra korting te behalen. Tel daarbij het ongemak van weer een extra levering, een extra factuur etc. dan is het voordeel sneller een een nadeel dan echt een voordeel. Wanneer mijn vrees van het terugdraaien van de grossiers kortingen dan ook nog een keer gaat spelen, dan lijkt een voordeel al heel snel een nadeel.

    Kortom: In mijn beleving staat het antwoord al in het persbericht middels de onderstaande zin:

    Deze verandering is een gevolg van een analyse van de commerciële specialiststrategie die Nestlé Purina elk jaar uitvoert om op lange termijn duurzaam succes te leveren voor HENZELF

  4. Nu wil Purina rechtstreeks aan de winkelier gaan leveren, men zegt dat de meeste winkeliers dat ook zelf willen waar niets van geloof. Om de maximale korting te krijgen moet hij ook nog eens investeren in meer voorraad. Zij hebben dit geintje ook al uitgevoerd met de breeder bag’s. Daar kan de fokker het ook rechtstreeks geleverd krijgen en de winkelier staat buiten spel!!! Purina gaat dit nu doen met de grosiers en winkeliers. Straks staan wij (winkeliers) buiten spel en leverd Purina rechtstreeks aan de consument.

    Wie heeft purina groot gemaakt? Volgens mij heeft de winkelier daar een groot aandeel in!!

  5. Gewoon van het schap

  6. Dierensuper Sluiskil ( Jan Dane ) says:

    Goed over nagedacht , echter ook mooie woorden helpen niet , Nederland wordt steeds slimmer he , ook de dierenspeciaalzaak eigenaren denken over alles na , en dan wordt zoals Dries schrijft , gewoon van/uit het schap , zo simpel is het.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten