Web portals en digitale fototechnologie kunnen retailmanagers helpen om de omzet te verhogen. Zo zouden ze bijvoorbeeld een virtuele tour kunnen maken door de verschillende winkels, in plaats van alle vestigingen fysiek te bezoeken.
Ze kunnen vanachter hun bureau op gps-codes gebaseerde beelden van alle winkels zien en winkels met elkaar vergelijken. Verschillen in in-store communicatie kunnen zo gelinkt worden aan verschillen in klanttevredenheid, kwaliteit, assortiment en omzet.
De meest voor de hand liggende manier om achter de winkelervaringen van klanten te komen, is ernaar te vragen. Online neemt dat veel minder tijd in beslag en is het minder belastend voor de deelnemers dan exit-interviews. Met behulp van digitale fototechnologie en gps kunnen op een goedkope manier beelden uit winkels opgeslagen worden, die samengevoegd kunnen worden met de resultaten van de online interviews. Dergelijke `visual sampling` heeft een gelijksoortig effect als het online tracking van beelden uit tv-commercials.
Close-ups kunnen het psychologische proces van aandacht schenken tot aankoopbeslissing laten zien. Daarmee gaat visual sampling een stuk verder dan het gebruikelijke ja/nee model: een commercial is bekeken of niet. Digitale opnamen laten onder meer zien of aanbiedingen extra bekeken worden en hoe lang etiketten gelezen worden.
Bron: Retail Actueel
Comments
Nog geen reacties op Omzet verhogen door gebruik online concepten