Uit een BusinessLocus-onderzoek van Motivaction onder 1500 MKB’ers, blijkt dat maar liefst 80 procent van de ondernemers in het MKB in 2012 geen marketingbudget heeft.
Anno 2012 is marketing in het MKB het ondergeschoven kindje aldus Motivaction. MKB’ers verwachten in deze tijd van recessie per saldo minder te gaan uitgeven aan marketing dan in voorgaande jaren; 19 procent van de ondernemers verwacht de komende 12 maanden een stijging, maar 25 pct van hen verwacht een daling.
Pieter Paul Verheggen van Motivaction constateert dat dit negatieve gevolgen heeft. ‘Het levert minder inkomsten op voor printmedia. Tegelijkertijd zien we dat sociale media actiever worden ingezet. Door de grote toestroom wordt het lastiger om je daar te onderscheiden. Hierdoor staan MKB’ers minder prominent op het netvlies, waardoor ze nog minder verdienen.’
Om deze vicieuze cirkel te doorbreken zouden ondernemers zich veel actiever moeten opstellen, meent Verheggen. ‘Actiever worden in het onderhouden van klantcontacten, bijblijven via blogs, aanmelden bij online netwerken, laten zien waar je voor staat. Persoonlijke aandacht is heel belangrijk.’
In dit onderzoek werden zes typen ondernemers onderscheiden:
- Jagers: deze ondernemers zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen. Ze willen iets groots, roem en aanzien.
- Experts: dit type ondernemer wil de dienst zelf uitmaken. Hij is inhoudelijk gedreven en weet het altijd beter. Zelfstandigheid is de belangrijkste drijfveer.
- Einzelgängers: deze ondernemer werkt het liefst alleen, zonder werknemers.
- Hoeders: hoeders zijn niet echt ondernemer in hart en ziel. Ze vinden hun werk leuk en hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel.
- Pragmatici: deze ondernemers ondernemen uit liefde voor het vak. Ze volgen vernieuwingen maar zijn geen koploper.
- Ontplooiers: deze ondernemer streeft altijd naar vooruitgang en uitdagingen, is creatief en wil innoveren.
Niet alle ondernemers zijn even terughoudend als het gaat om het marketingbudget. Vooral ontplooiers en jagers zijn wel bereid om geld apart te zetten voor marketingdoeleinden. Voornamelijk jagers zullen niet bezuinigen op marketing en geld vrijmaken voor advertenties. Hoeders adverteren het minst. Maar zelfs de behoudende en afwachtende hoeders die een marketingbudget hebben, verwachten een stijging van het advertentiebudget.
Comments
Nog geen reacties op MKB ondernemers reserveren geen geld voor marketingdoeleinden