Uit diverse onderzoeken blijkt dat consumentenmarketing hoog op de agenda wordt gezet door retailers, nog voor aandacht voor het merk, dat op een tweede plaats staat. Het onderzoek Retail 2020 wijst bijvoorbeeld uit dat het koopgedrag van de consument de komende jaren zal veranderen. De consument richt zich in zijn oriëntatie en koopgedrag steeds meer op online mogelijkheden. Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende en verliest het contact met de klant.
Een manier om aandacht te besteden aan consumentenmarketing, is het gebruiken van hyperlokale marketingdiensten. Dit zijn diensten, gebaseerd op locatie, zoals de term al aangeeft. Recente cijfers laten zien dat een derde tot maar liefst de helft van de mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan iemands locatie. Veel partijen duiken dan ook in dit gat. Google bracht onlangs de nieuwe reclamedienst Boost op de markt speciaal voor kleine lokale ondernemers die over het algemeen niet erg bedreven zijn in nieuwe technologieën en online advertising. Helaas is Boost alleen nog op de Amerikaanse markt actief.
Omdat met name kleinere en middelondernemers niet over voldoende middelen beschikken om uitgebreid aan locatiemarketing te doen, zijn de diensten die kant-en-klaar worden aangeboden voor hun uitermate geschikt. Googles Place Pages kan gezien worden als de online concurrent voor de Gouden Gids en de internationale retailketen Groupon heeft een proef lopen waarbij winkeliers de regie over hun kortingsacties krijgen. Dit gebeurt via een internationale kortingssite. Groupon Stores is vergelijkbaar met Google AdWords.
Volgens het eerder genoemde onderzoek Retail 2020 biedt de veranderende retailstructuur aanknopingspunten om te excelleren. Nog weinig winkeliers grijpen de kansen die er liggen. Enerzijds is dat een kwestie van gebrek aan kennis en het vermogen om te veranderen. Naast het feit dat er één of meerdere winkels gerund moeten worden en er dus weinig tijd is, gaan de veranderingen ook nog eens in een rap tempo. Retailers moeten zich volgens het onderzoek meer verdiepen in het veranderende denk- en handelgedrag van de consument. Combinaties van fysieke en online winkels die de retailer exploiteert, bieden mogelijkheden.
Comments
Nog geen reacties op Consumentenmarketing belangrijk voor retailer