Laten we het maar zeggen zoals het is: een vakbeurs organiseren in een woud van onduidelijke en steeds veranderende overheidsmaatregelen is een enorme uitdaging. Het was bikkelen en af en toe peentjes zweten, maar het is gelukt. En hoe! Uit de honderden inzenders van de bezoekersenquête over de Dibevo-Vakbeurs blijkt dat vrijwel iedereen de vakbeurs als positief, gezellig, sfeervol en gastvrij heeft ervaren. Maar vooral was er de opluchting: zo fijn dat dit gewoon weer kán! Bij één bezoeker was de blijdschap zo groot dat ze schreef dat de beurs ‘de feestdag van het jaar is’. Kijk, dat hadden we zelf niet eens kunnen verzinnen!
We geven eerlijk toe: door alle coronaperikelen wisten we niet hoeveel bezoekers we konden verwachten. Maar dat viel alleszins mee: de Dibevo-Vakbeurs trok op zondag 10 en maandag 11 oktober 3.815 bezoekers naar de Broodfabriek in Rijswijk. Iets minder dan normaal, maar volgens de exposanten ging dit niet of nauwelijks ten koste van het aantal ‘kwalitatief goede bezoekers’. Bij de zuiderburen wordt de Dibevo-Vakbeurs steeds populairder: er waren beduidend meer Belgische bezoekers dan in vorige vakbeursedities. Het concept van de vakbeurs, zakendoen in een omgeving die tegelijkertijd professioneel en gezellig is, en dat in combinatie met gratis catering, blijft een ‘winner’.
Dat het huisdier centraal staat op de beurs is natuurlijk logisch, maar in opvallend veel productpresentaties voerden duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu de boventoon. De ecologische pootafdruk is ook in de huisdierenbranche een factor om rekening mee te houden. Een compleet verslag van de opvallendste producten op de Dibevo-Vakbeurs is te lezen in het komende nummer van het Dibevo-Vakblad dat op 6 november verschijnt.
Best of show-award
Ruim 600 bezoekers brachten hun stem uit op wat zij ‘het beste product’ van de noviteitengalerij op de vakbeurs vonden. Per beursdag vielen er twee FitBits en twee Apple Airtags als prijzen te winnen. Uit de loting worden dus in totaal acht winnaars getrokken die binnenkort bericht ontvangen.
De tien producten in de noviteitengalerij die bezoekers als ‘beste product’ hadden genomineerd, werden vervolgens beoordeeld door een vakjury, bestaande uit Gerrit Hofstra, adjunct-secretaris wetgeving levende dieren en planten bij Dibevo, Inga Wolframm, hoofd partnerschappen en fondsenwerving van de faculteit Diergeneeskunde, en Saskia Ober, medewerker kennis- en informatieontwikkeling bij het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG).
In de afweging naar het beste product, nam de jury innovatiewaarde, dierenwelzijn en duurzaamheid mee in de beoordeling. Maar bij de selectie werd ook gekeken of een product de daadwerkelijke behoeften van het dier vervult.
De winnaar en runners-up
De grote winnaar van de ‘Best of show-award’ van de Dibevo-Vakbeurs 2021 is Ferplast Benelux. Het bedrijf wint de award met de Multipla, een modulaire knaagdierkooi van gerecyclede grondstoffen die uitbreidbaar is tot elke gewenste grootte. Een perfect voorbeeld van innovatie met oog op gebruiksgemak en dierenwelzijn.
Als eerste runner-up koos de jury voor Pro Plan LiveClear van Nestlé Purina Petcare, kattenvoeding waarvan bewezen is dat het allergenen op kattenhaar vermindert. Een geweldige innovatie die in potentie kan voorkomen dat katten door allergische klachten van mensen in het asiel belanden.
De tweede runner-up is de WAW ‘shock absorber’ van eye4pets, een lijnverbinding die zowel de hond als het baasje verlichting geeft door de trekkracht tot 40% te reduceren. Het beschermt de hond tegen cervicale blessures en het baasje tegen verstuiking, ontwrichting en blessures.
Bron: Dibevo
Comments
Nog geen reacties op Dibevo-Vakbeurs 2021: eerste fysieke vakbeurs na corona meer dan succesvol