Het nieuwe btw-identificatienummer, kortweg btw-id, moet je vanaf 1 januari 2020 gebruiken als je zaken doet. Je moet zorgen dat je vanaf dan het nummer vermeldt op je facturen en website. Geef je btw-id ook door aan relaties, zoals je boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten.
Privacy waarborgen
De reden voor deze wijziging is dat in het oude btw-nummer je burgerservicenummer (BSN) is verwerkt. Daardoor bestaat het risico dat criminelen dit misbruiken voor identiteitsfraude. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) besloot daarom eind vorig jaar dat de Belastingdienst moest komen met een alternatief, om de privacy van ondernemers beter te kunnen waarborgen. De AP stelde dat het BSN een vertrouwelijk nummer is, bestemd voor communicatie tussen burger en overheid, dat niet openbaar moet worden gemaakt.
Het nieuwe btw-id
In het btw-id is je BSN dus niet meer verwerkt. Het nummer ziet er als volgt uit: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers. Een voorbeeld van het nieuwe btw-identificatienummer: NL000099998B57.
Bewaar je oude nummer
Let op: ook je oude btw-nummer heb je nog nodig na 1 januari 2020. Het lukt de Belastingdienst namelijk niet om op korte termijn het BSN uit het btw-nummer te halen. Daarom blijft de Belastingdienst intern werken met de oude nummers. Dit kan omdat het BSN bedoeld is voor interne verwerking door de overheid. Het nieuwe btw-id wordt bij contacten met de systemen van de Belastingdienst automatisch omgezet naar het oude nummer.
Het omzetbelastingnummer
Bewaar je oude btw-nummer dus goed, want dit heb je nog nodig in je contact met de Belastingdienst en bij je btw-aangifte. Dit nummer heet voortaan het omzetbelastingnummer en ziet er als volgt uit: je burgerservicenummer met de toevoeging B01 – of hoger. Een voorbeeld van het omzetbelastingnummer: 111234567B01.
Bron: www.mkbservicedesk.nl | foto: Unsplash
Comments
Nog geen reacties op Waarom krijg ik een nieuw btw-nummer voor mijn eenmanszaak?