Eerste positieve stap: aangifte interne fraude straks via e-loket
Den Haag/Woerden – 11 oktober – Winkeliers voelen zich in de steek gelaten door politie en justitie. Winkeldiefstal wordt te weinig adequaat opgevolgd. Als gevolg hiervan doen ondernemers steeds minder aangifte. Het kost ondernemers te veel tijd en men heeft geen vertrouwen in een goede afwikkeling. Dat blijkt uit een onderzoek onder de leden van het Vakcentrum, zelfstandig ondernemers in de detailhandel. Het Vakcentrum dringt aan op een hogere prioriteit voor winkelcriminaliteit.
Negen van de tien winkels wordt regelmatig geconfronteerd met winkeldiefstal. Een op de vijf ondernemers wordt zelfs iedere dag (meermalen) bestolen. In bijna de helft van de winkels was er het afgelopen jaar sprake van agressie en geweld. Een kwart van de ondernemers meldt vernielingen.
Aangifte kost te veel tijd en ondernemers horen niets terug Een op de drie ondernemers doet geen aangifte (meer) van winkeldiefstal. Als belangrijkste reden geven de ondernemers aan dat het te veel tijd en moeite kost. Daarbij wordt ook aangegeven dat men er nooit meer iets over terug hoort of dat de politie onvoldoende bereikbaar is. Ook wordt aangegeven dat de straffen te laag zijn.
Zelfs bij een ‘heterdaadje’ wordt door een op de drie ondernemers aangeven dat men de politie niet altijd belt. Onder meer omdat de aanrijtijden van de politie te lang zijn om zelf een verdachte vast te houden in afwachting van de komst van de politie.
Winkeldiefstal mag niet het opstapje worden “De politiek, politie en justitie hebben de plicht om deze problematiek aan te pakken. De maatschappelijke schade die hiermee verbonden is, is enorm” zo stelt Patricia Hoogstraaten directeur van het Vakcentrum. “We moeten ook met elkaar voorkomen dat winkelcriminaliteit een opstapje wordt voor het ‘grotere’ werk. Als een diefstal niet bestraft wordt, wat is dan de volgende stap?”
Detailhandel pakt de handschoen op Ook van fraude door eigen personeel wordt lang niet altijd aangifte gedaan. Detailhandel Nederland en de stichting Fraude Aanpak Detailhandel hebben daarom het initiatief genomen tot de oprichting van een digitaal aangifteloket. Om nieuwe medewerkers te checken op interne fraude, kunnen bedrijven terecht bij het Waarschuwingsregister van de stichting FAD. Daar wordt personeel geregistreerd dat ontslagen is in verband met fraude. Voorwaarde voor registratie is dat er aangifte is gedaan. Om de aangifte voor MKB-ondernemers zo eenvoudig mogelijk te maken, wordt samen met de regionale politie in Leidschendam een pilot gestart. Daarbij hoeven MKB-ondernemers die een medewerker in het Register op willen laten nemen, niet meer zelf naar de politie om aangifte te doen.
Alle aangiftes winkeldiefstal digitaal
“Dit is een voorbeeld van hoe digitalisering de winkelier kan helpen”, aldus Bert van Steeg, adjunct-directeur van Detailhandel Nederland. “Zo zijn we samen met het Vakcentrum en andere branches in overleg met de politie om alle aangiftes van winkeldiefstallen digitaal te kunnen afwikkelen. Het is belangrijk dat deze initiatieven zo veel mogelijk prioriteit krijgen bij de politie.”
Onderzoek Veiligheid in de retail
Het onderzoek ‘Winkelcriminaliteit bij Vakcentrumleden, een inventarisatie, werd gehouden in de aanloop naar de Week van de Veiligheid. Enkele honderden ondernemers in een samenstelling die representatief is voor de totale achterban van het Vakcentrum, hebben de vragenlijst ingevuld.
Bron: www.detailhandel.nl | foto: Unsplash.com
Comments
Nog geen reacties op Winkeldief komt nog te makkelijk weg