Vorig jaar boekte de Duitse huisdierindustrie een totale omzet van EUR 4,223 miljard aan detailverkoop van dierbenodigdheden en voedsel, een stijging van 1,5 procent. De online verkoop bracht nog eens EUR 625 miljoen op en voer voor wilde vogels nog eens EUR 100 miljoen. Het resulterende totaal van EUR 4,948 miljard laat zien dat de industrie haar hoge opbrengsten uit voorgaande jaren handhaaft en blijft groeien.
Het aandeel retailbenodigdheden voor huisdieren en voedingsmiddelen vertegenwoordigd door kant-en-klaar voedsel voor huisdieren, met EUR 3,226 miljard, overtrof 1,7% ten opzichte van het jaar 2017, en bleef daarmee stabiel. Net als vorig jaar werden winsten geboekt in supplies en accessoires van fysieke verkooppunten, met een omzet van EUR 997 miljoen (+ 1,0%).
De inkomsten uit hondenvoer stegen nog altijd opwaarts – marktgedreven door blikvoer en snacks
Met een stijging van 4,5 procent handhaafde de markt voor hondenvoer zijn groeitrend van vorige jaren in 2018, waardoor de verkoopomzet van EUR 1.446 miljoen steeg bij fysieke verkooppunten. Groeiversnellers waren hier het segment blikvoer (EUR 473 miljoen, stijging van 6,3 procent) en snacks (EUR 538 miljoen, een toename van 4,9 procent). Het droge voedselsegment won ook terrein, met een omzet van EUR 435 miljoen (+ 2,1 procent).
“Toenemend gebruik van gemengd voer, waarbij ingeblikt en gedroogd voedsel wordt gecombineerd met de praktische voordelen van een portieverpakking, is zeker de reden geweest voor de groei van ingeblikt voedsel”, zegt Georg Müller, voorzitter van de Pet Supplies Industry Association (Industrieverband Heimtierbedarf, IVH). “En snacks, met hun functionele voordelen als aanvulling en als beloning behandelt, zijn nog steeds erg in trek, wat ook bijdraagt aan verdere groei in deze categorie.”
Kattenvoedselmarkt houdt stand op hoog niveau
Op het gebied van voorraden en voedingsdetailhandel bleef de kattenvoedselmarkt opnieuw het grootste voersegment in 2018, maar desalniettemin daalde de omzet met 0,4 procent tot EUR 1.577 miljoen. Ook hier waren snacks het duidelijke groeisegment (EUR 238 miljoen, een stijging van 3,5 procent). Het segment van de droge voeding deed het ook goed (EUR 299 miljoen, 0,3% hoger). Alleen het segment blikvoer daalde licht, in tegenstelling tot het vorige jaar (EUR 1.040 miljoen, een daling van 1,4 procent). “De snacks van vandaag bieden meer dan alleen smaak – ze bieden extra voordelen”, legt Norbert Holthenrich, voorzitter van de Duitse Pet Trade & Industry Association ZZF (ere-sponsor van Interzoo) uit. “Al met al is er een focus op het verder verbeteren van de kwaliteit van zowel droog als ingeblikt voedsel. De aanhoudende groei wordt ook gedeeltelijk verklaard door de trend naar kleinere verpakkingsgroottes, die ervoor zorgen dat voedsel altijd vers is wanneer het een huisdier bereikt kom.”
Voedsel voor kleine dieren nog steeds het derde sterkste voersegment
Het segment voor kleine diervoeders bleef de derde sterkste speler onder feeds, na katten- en hondenvoer, hoewel de inkomsten uit traditionele verkoopkanalen in 2018 met 2,3 procent daalden tot 85 miljoen euro. De omzet in de visvoermarkt daalde eveneens (EUR 52 miljoen, een daling van 3,7 procent), terwijl de opbrengsten voor voer voor gezelschapsdieren van fysieke verkooppunten goed presteerden, met een stijging van 1,5 procent tot EUR 66 miljoen.
Lichte groei in benodigdheden en accessoires
Leveringen en accessoires hebben hun positieve prestaties vanaf 2017 vervolgd met een verdere omzetstijging in 2018, een stijging van 1,0 procent tot EUR 997 miljoen. Net als vorig jaar waren er twee duidelijke winnaars in deze categorie: hondenaccessoires (EUR 202 miljoen, een stijging van 5,2 procent) en accessoires voor katten (EUR 204 miljoen, een stijging van 3,0 procent).
Het segment kattenbakvulling daalde daarentegen licht (EUR 282 miljoen, een daling van 1,4 procent). Dalingen werden ook geregistreerd in benodigdheden en accessoires voor kleine dieren (EUR 95 miljoen, een daling van 4,0 procent) en gezelschapsvogels (EUR 32 miljoen, een daling van 5,9 procent). Aan de andere kant stegen de inkomsten van huisdierenvissen met 2,2 procent tot 182 miljoen euro.
Verkoopkanalen: speciaalzaken blijven het sterkste kanaal voor benodigdheden en accessoires
Gespecialiseerde detailhandelaren bleven het belangrijkste kanaal voor benodigdheden en accessoires in 2018, met een omzet van EUR 795 miljoen en een omzetaandeel van 80 procent, terwijl de detailhandelsmarkt voor levensmiddelen (inclusief discounters) het belangrijkste verkoopkanaal bleef voor kant-en-klare eet petfood (omzet: EUR 2.046 miljoen, omzetaandeel: 63 procent).
Online handel gevestigd als een relevant verkoopkanaal
Schattingen van deskundigen uit zowel de industrie als de detailhandel hebben opnieuw bevestigd wat al in voorgaande jaren duidelijk was: internet wordt steeds belangrijker voor huisdierenproducten en voor nog veel meer. De totale geschatte omzet in 2018 bedroeg ongeveer EUR 625 miljoen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Gegevens van diersoorten zijn nog niet beschikbaar voor de online markt. Nog eens EUR 100 miljoen werd gegenereerd door voer voor in het wild levende vogels – een winst van EUR 2 miljoen ten opzichte van het jaar daarvoor.
De populatie van huisdieren blijft hoog
Vorig jaar hadden Duitse huizen 34,4 miljoen honden, katten, kleine zoogdieren en huisdieren. Dit aantal omvat geen grote aantallen vis- en terrariumsoorten. In totaal had 45 procent van de huishoudens in Duitsland huisdieren: 63 procent van alle gezinnen met kinderen had een huisdier en 22 procent van alle huishoudens had ten minste twee huisdieren. Deze cijfers zijn het resultaat van een representatieve enquête onder huishoudens van marktonderzoeksbureau Skopos, in opdracht van IVH en ZZF (telefonische enquête, gebaseerd op 7.000 geïnterviewden).
Katten zijn nog steeds het nr. 1 huisdier in Duitsland, met 14,8 miljoen in 23 procent van de huishoudens in Duitsland. Honden, op de tweede plaats, nummer 9,4 miljoen in 19 procent van de huishoudens, 5 miljoen kleine dieren wegvangend, gevonden in zes procent van de huishoudens. Vogels maken met 4,8 miljoen in vier procent deel uit van de Duitse huishoudens. In dezelfde periode waren er 1,9 miljoen aquaria in vier procent van de huishoudens en 1,5 miljoen tuinvijvers met huisdieren(3%). Het aantal terraria steeg met 200.000, met één miljoen terraria (2%).
Meer huisdieren in eenpersoonshuishoudens
De meeste huisdieren leven in meerpersoonshuishoudens. In het afgelopen jaar groeide het aandeel alleenstaanden met huisdieren echter met 32 procent (2017: 30 procent). De cijfers daalden van 35 tot 34 procent voor zowel huishoudens met een huisdier als twee menselijke inzittenden en mensen met drie of meer personen.
Eigenaren van huisdieren zijn meestal ouder
Veel eigenaren van gezelschapsdieren wonen midden in het leven: 19 procent is tussen de 40 en 49 (2017: 19 procent), 22 procent tussen 50 en 59 (2017: 21 procent) en 27 procent is ouder dan 60 (2017: 26 procent).
De under-30-beugel was wederom de kleinste groep eigenaren van gezelschapsdieren, net als in het voorgaande jaar, met 15 procent, en het cijfer voor eigenaren van gezelschapsdieren in de leeftijd van 30 en 39 daalde tot 17 procent (2017: 19 procent).
Uit de marktprestaties in de dierenindustrie en het gestage aantal huisdieren in Duitsland blijkt dat Duitsers nog steeds graag met huisdieren leven en dat ze graag voor hun dierenvrienden zorgen en zorgen.
Bron: www.interzoo.com
Comments
Nog geen reacties op Omzet stijgt in Duitse huisdierenmarkt: de groeitrend zet zich voort