Kruidvat, Rituals en IKEA zijn futureproof

13 juni 2019 - 09:06 - 0 reacties

Kruidvat, Rituals en IKEA zijn futureproof

Onderzoek Q&A: slechts 9% van de retailers is onderscheidend

Het is al jaren onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt. Retailers zitten steeds meer ‘stuck in the middle’. Dit betekent dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Volgens consumenten zijn deze winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. Dit blijkt uit de Retail Ranking 2019, een onderzoek van Q&A.

De meest toekomstbestendige retailers
Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en MediaMarkt zijn de retailers die het beste presteren op deze aspecten en vormen dan ook de top van de Retail Ranking. Kruidvat staat op nummer één, omdat hij veel traffic weet te genereren, loyale klanten heeft en onmisbaar is.

Minder retailers zijn onderscheidend
8% van de retailers, waaronder Dille & Kamille en Søstrene Grene, weten een grote glimlach op het gezicht van de consument te laten verschijnen. Klanten maak je blij door onderscheidend te presteren. En juist dat onderdeel is beperkt in de winkelstraat. Slechts 9% is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13% was. Uit het onderzoek komen o.a. Ekoplaza, Hans Anders, Lush en Rituals naar voren als onderscheidende retailer.

Als je geen duidelijke positionering kiest en niet in staat bent om klanten blij te maken, word je niet gemist in de winkelstraat. Voor 7% van de retailers wordt hun afwezigheid niet als een probleem ervaren. Trendhopper en Perry zijn daar voorbeelden van. Maar, er is ook positief nieuws! 18% van de retailers is wel onmisbaar.

24% van de retailers heeft loyale klanten
Toekomstbestendige retailers hebben het vermogen om veel traffic te genereren. Dat bereik je onder andere met loyale klanten. Deze klanten verwachten dat ze de volgende keer weer een aankoop doen bij deze retailer. 24% van de onderzochte retailers heeft loyale klanten. Retailers met veel loyale klanten zijn Rituals, Welkoop, Hans Anders en Albert Heijn.

Retailers bieden meer bezorg- en afhaalopties
Toekomstbestendige retailers hebben een goed online profiel. Als we het hebben over een goed online profiel, zien we dat de term ‘plaats’ wordt vervangen door ‘platform’. Een consument kan daar 24/7 terecht voor inspiratie, oriëntatie en transactie.

Het gaat verder dan alleen het hebben van een webshop. Op het gebied van afhalen en bezorgen wordt flexibiliteit steeds belangrijker. In de resultaten is te zien dat retailers dit hebben begrepen. Zij bieden meer opties aan op het gebied van afhalen en bezorgen. 84% van de retailers biedt de populairste methode aan: thuisbezorgen. Dit gevolgd door afhalen in de winkel (69%) en externe afhaalpunten (33%). Snelheid is vandaag de dag belangrijk. 28% van de retailers met een webshop biedt next day delivery, waarbij je tot minstens 21.00 uur kunt bestellen.

Deel dit bericht:

Bron: Q&A, www.qanda.nl | foto: Unsplash



Comments

Nog geen reacties op Kruidvat, Rituals en IKEA zijn futureproof

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten