De Europese federatie voor petfoodproducenten, Fediaf, heeft de aandachtsgebieden voor 2019 bepaald. âOnze focus ligt dit jaar op duurzaamheid, zelfregulatie, vrijhandel en opleidingâ, zegt Fediaf-voorzitter Mechthild Exner-Herforth.
âMilieubewustzijn is erg belangrijk voor Fediaf en onze leden. Huisdiereigenaren willen hun dieren voeden op een manier die rekening houdt met het milieu. Duurzame grondstoffen, milieuvriendelijke productie en herbruikbare verpakkingen spelen hierin een belangrijke rolâ, zegt de voorzitter.
De uitdagingen als het gaat om het milieu zullen alleen nog maar in belang toenemen, stelt Exner-Herforth. âDe vraag naar andere eiwitbronnen, waterbeschikbaarheid en bijvoorbeeld milieugerelateerde labeling zijn enkele van de themaâs waarop onze sector een antwoord moet vinden.â
Specifieke wetgeving
Een ander aspect waarop Fediaf dit jaar de nadruk legt, is ervoor zorgen dat wetgeving is afgestemd op de specifieke situatie van petfoodproductie en niet een kopie is van de regelgeving die geldt voor de diervoederproductie in het algemeen.
Om de bestaande wetgeving te ondersteunen zijn zogenoemde âCodes of practiceâ ontwikkeld. Deze regels promoten de beste productiewijze en dragen bij aan het ontwikkelen van een gelijk speelveld in Europa.
Vrije handel
âHet is moeilijk om te voorspellen hoe Brexit de markt zal beĂŻnvloeden, omdat nog niet duidelijk is onder welke voorwaarden de EU en het Verenigd Koninkrijk hun samenwerking zullen continuerenâ, zegt Exner-Herforth. âAls Fediaf willen we echter benadrukken dat vrije handel van petfoodproducten tussen Groot-BrittanniĂ« en de EU van groot belang is.â
Daarnaast werkt Fediaf aan het verwijderen van bestaande handelsbelemmeringen voor petfood, onder andere door samen te werken met de wereldorganisatie voor diergezondheid (OIE) als het gaat om standaarden voor veilig petfood dat internationaal vrij mag worden verhandeld.
Imago
Fediaf ziet voor zichzelf een taak weggelegd als het gaat om het informeren van het publiek. âDat draagt bij aan transparantie en vertrouwenâ, stelt Exner-Herforth. âWe moeten weten wat mensen zeggen over onze industrie, ons bewust zijn hoe we worden beschouwd. Het opbouwen van vertrouwen vraagt consequent reputatiemanagement binnen onze sector, maar ook bij externe organisaties waarmee we werken en in het publieke domeinâ, legt de voorzitter uit.
De Fediaf-doelstelling is om mensen positief te stemmen over de petfoodindustrie. âWe moeten actief blijven om ervoor te zorgen dat de publieke opinie in lijn is en blijft met onze doelstellingen.â
Controlesysteem
Tot slot heeft ook de petfoodsector te maken met de toenemende handel via internet. âDe uitdaging waarvoor we staan, is dat we consumenten moeten beschermen tegen producten van inferieure kwaliteit. We hebben daarvoor dringend behoefte aan een controlesysteem, specifiek voor producten die van buiten Europa komen en vaak niet voldoen aan onze regels en standaardenâ, besluit Exner-Herforth.
Bron: www.petfoodmagazine.nl
Comments
Nog geen reacties op Fediaf definieert aandachtsgebieden 2019