Een derde van de consumenten van katten- en hondeneigenaren kiezen voor het voer dat de dieren het lekkerst vinden. Daarnaast wordt gekeken of de voeding voedzaam is. Dit is gebleken uit een huisdierenonderzoek dat Dibevo en de NVG jaarlijks laten uitvoeren.
Zo een 10% van de respondenten gaat op het advies van de dierenarts af. Een zelfde percentage kijkt bij de beslissing naar de prijs. Opvallend is dat 40% van de respondenten nooit op het etiket van de verpakkingen kijkt. Toch checkt 42% wel de ingrediëntenlijst en wil ruim een derde meer informatie over de hoeveelheid die moet worden gegeven.
Met name honden eten vaak ‘met de pot’ mee, dit ondanks het wordt afgeraden Ruim een kwart krijgt zeven keer per week een ‘restje’. Katten snoepen af en toe wat mee, maar zeker niet dagelijks.
Ieder jaar stijgt de online verkoop van honden-en kastenvoer met 3%, wat grotendeels ten koste gaat van de verkoop in de supermarkt. De verkoop via dierenspeciaalzaken en tuincentra blijft redelijk stabiel. Ook blijft de dierenspeciaalzaak verreweg het populairste verkooppunt voor voer voor vissen, vogels, konijnen, knaagdieren en terrariumdieren.
In 2017 had ruim de helft van de huishoudens een huisdier. Dit is in 2018 gedaald naar 49%. Uit het onderzoek blijkt dat tijdgebrek (33%) de voornaamste reden is om geen huisdier te houden.
Bron: Petfoodmagazine
Comments
Nog geen reacties op Hond eet nog vaak ‘met de pot mee’