Rond de eeuwwisseling moest ieder bedrijf een website hebben, daarna volgde het onvermijdelijke corresponderen via e-mail en tegenwoordig is het niet ongewoon dat een onderneming zich bevindt op de social media platformen.
Wat is dat ook al weer, social media?
Social media is de benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter geschaard (bron: Wikipedia). Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door zelf berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Denk hierbij aan weblogs, waar lezers reacties kunnen achterlaten via een reactieformulier, websites waar mensen hun mening kunnen geven over een product dat ze hebben gekocht of een recentie over een eetgelegenheid, het delen van leuke dingen die men tegenkomt op internet en ga zo maar door.
Waarom is het belangrijk? Is het wel belangrijk?
Sociale media zijn eigenlijk niet meer weg te denken uit het hedendaagse leven. Honderden miljoenen mensen wereldwijd zijn actief en ook in Nederland voor er veel gebruik van gemaakt. Hyves heeft meer dan 9 miljoen leden, Facebook heeft meer dan 500 miljoen leden en het aantal tweets (Twitter-berichten) dat is verzonden is meer dan 20 miljard.
Niet alleen zijn mensen actief op social media netwerk sites, maar ook steeds vaker verkondigen ze hun mening, laten ze weten wat ze leuk vinden, of goed of handig en delen dat met vrienden, familie en kennissen die het op hun beurt ook weer kunnen delen. Daarnaast zijn er op vele andere websites mogelijkheden ingebouwd om gemakkelijk te delen, bijvoorbeeld een muziekalbum wat iemand online heeft aangeschaft of een product wat men heeft gekocht. Ook laten mensen graag hun mening achter zo blijkt, want de reacties op video’s (youtube.com bijvoorbeeld), restaurants (iens.nl bijvoorbeeld), maar ook gekochte artikelen (vergelijk.nl bijvoorbeeld) en bedrijven/winkel (tupalo.com bijvoorbeeld) zijn niet meer te tellen.
Als gevolg van deze realiteit hebben ook retailers hun intrede in de sociale media gemaakt. Vrienden worden met een winkelketen op Facebook en twitteren met een slijterij voor de beste wijnen en die meteen bestellen. Het meisje van de slijterij wordt vaak als schoolvoorbeeld voor retailers genoemd, naast twitteren heeft ze ook een blog en schrijft ze nu een boek. En het blijkt dat er een goed contact is tussen de consument en de retailers. Eén op één wordt de consument gehoord. Dat is service en, indien goed ingezet, de meest ideale service die een klant zich kan bedenken. Altijd en overal je vragen kunnen stellen, je probleem voorleggen of een klacht indienen en dus ook direct geholpen worden.
Wat te doen?
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ook voor sociale media geldt dat er veel mogelijk is. Wat je als ondernemer zou moeten afvragen is wat het beste past bij jezelf, je onderneming, je uitstraling en je beschikbare tijd. Want er kan veel tijd in gaan zitten, maar het levert zeker ook wat op. Zoek maar eens de voorbeelden op internet en leer van de bedrijven die al actief zijn. Mensen worden steeds mobieler en interactiever online, het beste advies hoeft niet meer in de dierenspeciaalzaak gegeven te worden, of door de winkelier zelf.
Noot: merk op dat DSZ Actueel ook meer met social media doet, getuige de mogelijkheid om berichten te delen via de icoontjes onderaan ieder bericht. Daarnaast heeft DSZ Actueel nu ook een Twitter account: http://twitter.com/dszactueel. Hierop zal het laatste nieuws verschijnen met een link naar de website. We ontvangen daar ook graag tips voor nieuws, opmerkingen over de website en andere vragen.
UPDATE (9/8/2010): Onlangs verscheen er een pakkend artikel over Social Media en het laten liggen van kansen door bedrijven in onze branche. De schrijver van dit artikel geeft goed aan dat er vanalles mogelijk is en dat argumenten om niet met social media bezig te zijn vaak ongegrond zijn en berusten op angst/onwetendheid.
Comments
Nog geen reacties op Social media wordt steeds belangrijker voor iedere ondernemer