Uit het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2015 komen de volgende brancheontwikkelingen naar voren waarmee dierenspeciaalzaken rekening zullen moeten houden:
- Sterke toename van internet als verkoopkanaal
- Daling prijzen en marge als gevolg van internet en concurrentie met bouwmarkten, tuincentra en supermarkten
- De kleine, niet gespecialiseerde dierenspeciaalzaken zullen verdwijnen
- Fabrikant en groothandel levert steeds vaker rechtstreeks via internet en aan bouwmarkten, tuincentra en supermarkten
- Dierenspeciaalzaak kan niet meer om internet heen, cross channel verkoop, clicks & bricks
- Regelgeving van de positieflijst (lijst van dieren die als huisdier mogen worden gehouden) en negatieflijst en alles daar omheen heeft veel invloed op de bedrijfsvoering van dierenspeciaalzaken
- Onderscheidend vermogen wordt belangrijker voor de fysieke winkels, vakkennis, deskundigheid, service en kwaliteit
- Schaalvergroting
- Opdeling van de markt in discountformules en gespecialiseerde kleine zelfstandigen
- Specialisatie op het gebied van assortiment, vakkennis, beleving/uitstraling en service wordt cruciaal voor zelfstandige winkels
- De invloed van social media zal toenemen
Men verwacht het komende jaar een sterke toename van internet als verkoopkanaal. Dit geldt zowel voor ondernemingen binnen de branche als daarbuiten. Tevens voorziet men een verdere afname van het aantal zelfstandige dierenspeciaalzaken. Men verwacht dat er een sterker onderscheid in de markt zal gaan ontstaan tussen discountformules, die als belangrijkste wapen de prijs hanteren, en de gespecialiseerde kleine zelfstandige dierenspeciaalzaken waarbij specialisatie, deskundigheid, vakkennis, service en kwaliteit centraal staan.
Naast de brancheontwikkelingen komen in het onderzoeksrapport tevens een aantal producttrends naar voren met groeipotentie:
- Biologische, natuurlijke, duurzame en eerlijke producten
- Betaalbare luxe producten, lagere bestedingen maar meer luxe
- Graanvrije en glutenvrije diervoeding
- Vers vlees diervoeding
- Private labels
- Energiezuinige producten voor aquaria, terraria en vijvers
- Waterafstotende materialen voor buiten
- Diepvries verse voeding
De vraag naar biologische, natuurlijke, duurzame en eerlijke producten zal toenemen. De klant is geneigd minder te besteden maar verwacht wel luxe en goede kwaliteit producten. Daarnaast voorziet met een toenemende vraag naar graanvrije en glutenvrije diervoeding en vers vlees voeding.
Bron: Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2015
Meer feiten weten over de branche voor dierbenodigdheden?
Het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken staat er vol mee. Ontdek de kansen in de markt en bestel de editie 2015 nu met korting! Gebruik de kortingscode DSZA15 en bespaar 100 euro bij het bestellen van het rapport.
Comments
Nog geen reacties op Ontwikkelingen en trends in de dibevo-branche