Retailers in Nederland zouden zich nu al moeten voorbereiden op het nieuwe PIN systeem dat per 1 januari 2012 ingaat. De magneetstrip op de betaalpas wordt vervangen door een chip, waardoor het voor skimmers onmogelijk wordt om bankpassen te kraken.
Miriam Osten van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen geeft aan dat ondernemers zich nu al zouden moeten voorbereiden, ook al is de invoering er van nog ver weg. Reden is dat leveranciers nu nog alle tijd hebben om de benodigde artikelen te leveren voor het nieuwe systeem. Wie lang wacht en kort voor de oplevering van het nieuwe systeem pas de artikelen bestelt, loopt het risico te laat te zijn voor de start van het nieuwe systeem. Ook kan een voorbereiding een aantal interessante financiële voordelen opleveren.
Volgens Currence (organisatie voor marktwerking en transparantie in het collectieve betalingsverkeer in Nederland) moeten bovendien veel ondernemers uit het MKB nog actie ondernemen. 65% van de terminals is al geschikt voor het nieuwe systeem, maar de overige 35% niet. Die terminals zijn veelal in eigendom van de ondernemer. Men zou naast het regelen van vervanging, hun bankcontracten moeten nagaan of deze aangepast kunnen worden op buitenlandse betalingen. Tevens moet het personeel voorgelicht worden over het nieuw te implementeren systeem.
Bron: Retail Actueel
Weinig ondernemers voorbereid op nieuw PIN systeem
– Een angstwekkende aanhef, maar 65% van de terminals is al geschikt, de rest moet nog volgen. Dus slechts 35% moet nog iets doen. Het vervangen lijkt overigens vooral commercieel erg interessant.
De magneetstrip op de betaalpas wordt vervangen door een chip, waardoor het voor skimmers onmogelijk wordt om bankpassen te kraken.
– Een erg voorbarige stelling, immers alles is te kraken het is slechts een kwestie van tijd. Vervolgens moeten we weer andere terminals aanschaffen en gaat de kassa weer rinkelen.
Wij pinnen vanaf het allereerste begin. Het is inmiddels al de zoveelste pin automaat die verplicht de toonbank siert. Voor het aanschafbedrag kunt je een computer aanschaffen waar je u tegen zegt. Mijn pin kan gewoon niets. Zelfs als de klant iets verkeerd doet, geeft hij vaak alleen een foutcode, die vervolgens zelfs in de gebruiksaanwijzing niet is terug te vinden.
Pinnen is gemakkelijk voor de klant, veilig voor ons. Daar is niets tegen in te brengen, maar het steeds maar weer verplicht een nieuwe aanschaffen begint langzamerhand bijzonder irritant en kostbaar te worden.
onze pin is al zins januari aangepast voor het nieuwe pinnen
bij ons kun je al lang pinnen via de chip
wij zijn juist teleurgesteld dat de rest zo traag volgt
en ook dat er nog steeds geen promotie materiaal voor is vinden wij jammer
ja het is weer een investering
maar je moet met de tijd mee
en maximaale vijligheid voor je klanten en jezelf bieden
maar dat de totaale overstap tot 2012 moet duuren verbaast ons
dat moet toch beter kunnen ?
Pets Place
Dokkum
Wij hebben eind 2009 een aanbieding gekregen van onze leverancier. Een hoge inruil premie voor de oude pin automaat, wanneer we toen al de overstap zouden maken. Onze toonbank siert nu de nieuwste pin automaat en wij en onze klanten zijn daar zeer tevreden over, want hier past heen skimmer meer op. Van uitstel komt afstel en straks als de rest gaat bestellen, de 35%, moet je niet raar opkijken als er een vertraging ontstaat en ben je op 2012 niet klaar.
Voor alle duidelijkheid, wij hebben uiteraard al een nieuwe machine. Wij behoren tot de 65%. Je moet wel.
Mijn probleem is een beetje dat er in rap tempo nieuwe machines komen en dat de ondernemer continue moet investeren. Nu moet dat met andere dingen ook, dus ook hier niets nieuws. Maar in het geval van pin apparatuur is de levensduur van een nieuwe machine zo langzamerhand wel erg kort geworden.