Online winkels, zoals Zooplus maken de handel kapot. Dit vindt 76% van de stemmers op de poll die de afeglopen 2 weken op DSZ-actueel.nl stond. 11% vindt juist dat internet ondersteunend voor de verkoop kan werken, terwijl 9% van de stemmers vindt dat online winkels geen invloed hebben.
In de reacties is vooral veel gereageerd op de groeiende rol van de Duitse internetonderneming Zooplus die in veel Europese landen actief is. Vooral het feit dat de internetwinkel bepaalde merken tegen veel lagere prijzen verkoopt veroorzaakt veel onrust. De groeiende omzetten van Zooplus (zie omzet Zooplus blijft groeien/) maken duidelijk dat de online handel omzet weghaalt bij het traditionele retailkanaal.
Het probleem zit hem dan niet eens altijd in het feit dat de consument online koopt, maar wel de online prijzen ziet en deze dan ook verwacht in zijn eigen winkel.
Dierenwinkels blijken dit vooral oneerlijke concurrentie te vinden, omdat zij met hoge personeelskosten en huren te maken hebben, terwijl een internetondernemer vanuit zijn zolderkamertje kan beginnen.
Echter, in de praktijk blijkt het voor online dierenwinkels ook niet makkelijk een winstgevende onderneming op te bouwen. Internetshops hebben te maken met hoge verzendkosten en om online zichtbaar te worden en te blijven moet er veel reclame te worden gemaakt en worden geinvesteerd in zoekmachines, banners en social media. Daarom zie je ook veel internetondernemers na korte tijd weer stoppen. Vooral het versturen van zware zakken voeding en kattenbakvulling lijkt lastig en zeker om onderscheidend te wezen van andere onlineshops.
Bovendien zal een internetwinkel als hij lage inkoopsprijzen wil hebben ook voorraad moeten nemen. Op het moment dat hij pas 1 zak hondenvoeding koopt als hij deze online verkoopt, zla hij hier een andere prijs voor betalen dan als iemand een pallet koopt. Vervolgens heeft hij verzendkosten en het onderhoud van de site en de investering in reclame, waardoor het zeer lastig is winstgevend te worden.
Pas als er serieuze omzetten worden gemaakt, wordt er inkoopvoordeel behaald. Echter dan moet er ook een magazijn worden gehuurd, moet er een serieuze inpaklijn komen en en zal er extra personeel bij moeten komen.
Kleinere onlineshops die zich specialiseren in een bepaald segment en met merken die anderen niet hebben, blijken wel een kans te maken, maar zullen zelden zo groot worden dat zij extra personeel en/of ruimte moeten bijhuren.
Wel zijn er ook veel dierenwinkels die een onlineshop zijn begonnen en in een bepaald segement zoals hondenkussens of aquaria een redelijke extra omzet halen. Het grote voordeel dat zij hebben is dat er geen extra ruimte of personeel hoeft worden gehuurd, omdat de voorraad reeds in de winkel is. Voor deze winkels is het dus extra omzet.
Concluderend kan men zeggen dat online winkels duidelijk omzet weghalen bij de dierenspeciaalzaak en bovendien veel onrust veroorzaken doordat alle prijzen voor iedereen zichtbaar zijn, maar dat het aan de andere kant nog niet zo gemakkelijk blijkt een winstgevende internetwinkel op te zetten.
Deels klopt het argument wel van het op voorraad nemen enz. MAAR grote jongens zoals Zooplus en de Fressnapf shop hebben hele andere afspraken met leveranciers. Die willen zogenaamd niet leveren maar moeten dat??? en Schermen zich achter allerlei uitspraken die hun goed uit komen maar die op totaal iets anders slaan. Kortom om maar geen namen te noemen i.v.m. gezeur Zooplus heeft n.v.h. een hele kleine voorraad met hele groede afspraken. En kijk eens naar het v.d. Meer internet systeem iedereen met een kvkv nummer kan daar de shop starten zonder kosten zonder voorraad en krijgt maandelijks een vergoeding.
Hallo Dibevo waarom schrijven jullie niet eens een keer over dit soort onderwerpen? of is het lastig dat je misschien een lid op de tenen trapt.
Deels klopt het wel. Maar dat weghalen van klanten geldt mn. voor de hele grote online winkels. Een kleine winkel kan beslist niet onder de prijs gaan zitten. Een deel van de problemen voor de fysieke winkels komt ook doordat ze te weinig in (kunnen) pelen op de mega ontwikkelingen binnen de dierspullen branche. Ze blijven een beetje hangen in de “dingen-die-we-altijd-hebben-gehad”. Een eenvoudige online winkel kan overigens ook absoluut niet concurreren met de Zooplussen, maar ook niet met de prijzen van de grote franchiseondernemingen.
En neem maar van mij aan: Ook een online winkel is keihard werken voor weinig inkomen. Er wordt nl van je verwacht dat je 24/7 voor je klanten klaar staat, bereikbaar bent en dat je gisteren kunt leveren wat vandaag besteld is, tegen lagere prijzen dan de dsz om de hoek en dat je de verzendkosten bvk. voor eigen rekening neemt. Ook profiteren online winkels niet van ad-hoc aankopen zoals een fysieke winkel.
“Klanten weghalen” is geen argument. Dat heet concurrentie. Het heeft ook niets te maken met wel of niet online verkopen. Het is 2010, en online verkopen is niet meer weg te denken. Ik heb het dan wel over de full time bedrijven en niet de hobbyisten die vanaf zolder of de garage werken naast een betaalde baan.
Het heeft alles te maken met de inkoopsprijzen die kennelijk anders zijn als voor de dsz en de kleinere online dierenwinkels. Ik kan mij niet voorstellen dat zooplus kan leven van een marge van 15%. Zelfs vertegenwoordigers van grote merken geven het toe “we kunnen er niets aan doen” hoor je dan. Uiteindelijk zullen de fabrikanten zich in de vingers snijden omdat de machtspositie van zooplus steeds groter wordt tov het totale klantenbestand.
De crux zit hem in het ondernemen. Als je je als dierenwinkel-eigenaar als “slachtoffer”op gaat stellen van de ‘grote jongens”of “de leverancier”moet je je afvragen of je wel zelfstandig ondernemer wil zijn….
Ga van je eigen kracht uit, ga mee met de tijd, en kijk niet te veel naar de ander.
Inderdaad Saskia, Als ondernemer moet je kijken naar waar je kansen liggen en niet te veel tijd steken in wijzen naar je collega’s.
Veel leveranciers zoals(RC, Eukanuba, Hills, Iams) Schuilen zich achter het feit dat zij niet kunnen traceren waar de leveringen vandaan komen. Via inside informatie blijkt dit onwaar. De leveringen en afspraken aan en met dit soort internetverkooppunten maken zij maar al te graag. DE nootzaak ligt hem dan ook niet in het bestrijden van de internetverkoop, maar in een landelijke weigering van dit soort merken. RC, Eukanuba, Iams, Hills, allemaal een paar meter naar achter, JIJ als ondernemer zet ze geleidelijk aan op merken welke niet, of minder, te vinden zijn op internet. Belangrijk is dat organisaties als Petsplace, Dobey, Discus e.d. hier een landelijke trend in voortzetten. Leveranciers kunnen het niet alleen hebben van internet verkoop.
Kijk naar je eigen krachten en besef dat je prima buiten dit soort merken om kan!
Leveranciers zijn afhankelijk van de verkoopinzet van o.a. dierenspeciaalzaken.
Vaak genoeg hoor je dat een product bij een dierenspeciaalzaak niet verkrijgbaar is of dat de klant 3 weken moet wachten voordat het product überhaupt besteld en binnen gekomen is. Terwijl een product gewoon op korte termijn leverbaar kan zijn. Als leverancier snij je jezelf dan toch in de vingers als je je omzet laat ontnemen door (vele van) zulke dieren’speciaal’zaken. Producten MOETEN wel via internet verkocht worden anders komt de klant niet in aanraking met vele producten die wel verkrijgbaar zijn.
Hoe groot is het percentage aan (nieuwe) producten die op de Interzoo of Dibevo vakbeurs terug te vinden zijn in de dieren’speciaal’zaak? Zeer laag! Als leverancier MOET je dan je handel op internet aanbieden, want daar zien klanten je handel WEL. Daar wordt WEL informatie gegeven over een product en daar wordt geen smoes gebruikt als geen tijd om informatie te geven op bijvoorbeeld een zaterdag in een dierenspeciaalzaak.
Hoe vaak hoor je niet van collega’s “een product moet zichzelf verkopen”, “men moet in de winkel komen voor een product”, “geen vraag naar”. Dan ben je als leverancier toch gek als je van (nogmaals vele van) zulke dierenspeciaalzaken afhankelijk laat zijn!
Wanneer je merken gaat mijden in de winkel die via internet te verkrijgen zijn, stimuleert dit juist de leveranciers om via internet te verkopen. En gelijk hebben ze!!
De vraag die iedere dieren’speciaal’zaak zichzelf zou moeten stellen is:
Waarom zouden klanten nog in mijn winkel komen?
Het probleem ligt niet of er wel of niet via internet goederen gekocht kunnen (dit is de toekomst) maar wel de prijzen waar het voor wordt aangeboden (lees royal canin, eukanuba, proplan e.d.) Deze zijn vaak zo laag dat als je als gewone dierenspeciaalzaak daar in mee gaat er geen droog brood te verdienen valt (dit kun je niet ontkennen!!!!) tevens wordt het ook nog bezorgt en iedere winkel heeft daar last van en moet zijn ogen daar niet voor sluiten want mensen lopen vaak samen met de hond een rondje en hebben het er dan samen over. Inderdaad is de oplossing andere merken te verkopen die niet of nauwelijks via het net worden verkocht want degene die het merk verkoopt in de winkel ligt voor 85% van de gevallen in je eigen handen!!!!
Als de voeders alleen het probleem zijn, rust je winkel blijkbaar alleen op de verkoop van voer, in hoeverre ben je dan een dierenspeciaalzaak? Je verkoop moet je juist halen uit de bijverkopen. Een dieren’speciaal’zaak is een winkel. In een winkel staan verkopers (als het goed is). Een verkoper staat daar niet alleen om af te rekenen, maar om te verkopen. Niet de passieve verkoop die het gros van de medewerkers hanteren, maar de actieve verkoop.
Wellicht een idee om medewerkers een verkooptraining te geven! Bij een zak voer kun je zo één of meerdere producten bijverkopen. Het is maar hoe je met de verkoop bezig bent. Is een dieren’speciaal’zaak een voorraadschuur voor de klant of een winkel waarin verkocht wordt!?
Geachte dames en heren,
Ik lees dit allemaal, toevallig op deze site gekomen… Ben zelf niet werkzaam in deze branche, maar als ondernemer met een winkel kun je qua prijs nooit tegen de internetwinkels op. Accepteer dat nou en ga vol voor je eigen winkel van steen en cement!!!!!! Waar heeft het mee te maken: accepteer je klant als klant; d.w.z.: geef hem/haar het gevoel dat hij welkom is, geef hem/haar het gevoel dat je “blij” bent dat hij/zij bij jou komt kopen. Daar zijn verschillende manieren voor. Hoef ik denk ik niet allemaal uit te leggen.
Ik werk in de supermarktbranche en de kleine winkeltjes als de Sparren etc, kunnen het momenteel goed opnemen t.o.v. de C1000’s en AH’s. Deze ondernemers weten over het algemeen wat ze doen moeten om de klant binnen te houden. Sociaal praatje, laten weten dat de klant welkom is, etc,etc,
Volgens mij zijn deze middelen de enige manier om van uw winkel een succes te maken.
Vriendelijke groet,
Jan.
P.s. Ik las in deze berichten dat internetwinkels hard moeten werken om hun handel te verkopen. Dit is inderdaad zo. Veel mensen beginnen hiermee en denken het “gouden ei” te vinden. 97% valt af en 3% gaat door. Daarvan zal 1% overleven.
Ik zit in de gelukkige situatie dat ik behalve voer voor de huisdieren ook stalvoeders en benodigdheden verkoop en dus niet vergeleken kan worden met een gewone dierenspeciaalzaak maar als je goed kijkt naar de prijzen van de voeders die ze op internet aanbieden dan is dat vaak net boven de inkoop van die desbetreffende voeders dat als je ze bij de groothandel koopt. en als klanten in deze tijd dat voor weinig ook nog eens thuisbezorgt krijgt zullen ze ook de bijverkopen via het net mee laten komen. Ik heb (gelukkig) nog niet erg veel last van deze internetstores maar het is wel verbazingwekkend dat de leveranciers van de grote merken zich passief opstellen tegen vragen daarover.
Ik lees nu al een tijd het relaas op deze pagina.
Zelf denk ik dat je niet zo naar een ander moet kijken! Ga uit van je eigen kunnen. Bindt de klanten aan je door middel van een praatje en een goed advies. Veel mensen willen toch graag persoonlijk contact.
Dat is ook de kracht van een ondernemer en niet van een groot winkelketen of internetbedrijf.
En mensen die bestellen op die websites zullen dit 2-3 maal doen en komen zoetjes weer terug naar de winkels…
Even mensen uit de droom helpen. Het vd meer systeem is mooi; als je groot bent en groot inkoopt; anders is het franchise systeem van de webshop niet haalbaar en in veel gevallen moet je om een beetje winst te pakken op een order boven de adviesprijs gaan zitten. Als kleine startende webshophouder ben je te klein en val je niet op in de massa. Daarnaast zijn de kosten te hoog!
Geen aanrader dus.
Probeer met je (web)shop onderscheidend te zijn.
Veel mensen staan nog wat angstig to het idee om op afstand te kopen. Dat is ook iets waar een internetondernemer hard aan moet werken om het vertrouwen te krijgen; Dit kan helaas niet in een persoonlijk gesprek. Het lijkt allemaal zo mooi en een te makkelijke concurent de internet winkel; maar dat is het absoluut niet. Er zijn heel wat drempels te overwinnen als internetverkoper.
Dus ga inderdaad uit van je eigen sterke punt!
Dit is een tijd om of bij de pakken neer te zitten (je verlies te accepteren) of juist de kansen zien die de crisis ook met zich mee brengt. En daarmee zeg ik niet dat je een webshop moet beginnen, want dat is slechts voor 1% een succes. Daarnaast is zelf een webshop opzetten ook tijdrovend en niet te doen als je ook fulltime een dsz moet runnen. Het model van VdMeer is goed maar inderdaad niet voor iedereen interessant. Maar je kunt/moet wel met een website je (lokale) aanwezigheid bekrachtigen, dit is iets waar je niet meer onderuit kan! Winkel aanprijzen en combineren met goede aanbiedingen.
Zelf heb ik heel veel gehad aan het boekje van Jos Burgers – “Hondebrokken”. Dit heeft mij de ogen weer geopend en een nieuwe boost gegegeven!
Dat was een feest van herkenning hé, dat boek van Jos Burgers? Iedere zichzelf respecterende dsz-ondernemer zou dat eens moeten lezen.
Je moet eens kijken op de website van Ranzijn en Vannoorddiervoeders, Eukanuba voor zeer lage prijzen dat zijn dan zogenaamde dierenwinkels met een online shop.