Uit onvrede met een aantal ontwikkelingen in de branche en de vertegenwoordiging door de huidige brancheorganisatie, wordt er een nieuwe brancheorganisatie opgestart voor de zelfstandige dierenspeciaalzaak. Eén van de drijvende krachten hierachter is Marcel Rutte van de firma Xpet.
Dit heeft het bestuur van de nieuw op te richten organisatie, namens de heer Rutte, de redactie van DSZ-actueel.nl laten weten. De nieuwe brancheorganisatie is slechts toegankelijk voor de zelfstandige winkelier in de dierenbranche en/of trimsalon, welke geen onderdeel uitmaakt van een grootwinkelbedrijf, tuincentrum of een andere combinatie in welke vorm dan ook.
Doelstelling van de nieuwe organisatie is om op te komen voor de zelfstandige winkelier en al hun zakelijke belangen.
Speerpunten van de organisatie in oprichting zijn o.a.:
- CAO onderhandelingen.
- Het bespreekbaar maken om de BTW tarieven van het gehele voer assortiment te vast te leggen op 6 %.
- Een verlaging van het BTW tarief trimsalons naar 6%.
- De aanpak van het personeelspensioen. Collectiviteit waarbij mogelijk gemaakt moet worden om de wettelijke werkgeversbijdrage aanzienlijk te verlagen. Wij gaan met verzekeraars onderhandelen om voor een zo voordelig mogelijk oplossing te komen, waarbij wij uiteraard wel alert blijven dat de kwaliteit van het pensioen gewaarborgd blijft. Dit geldt ook voor andere vormen van verzekeringen.
- Reclamebelasting op gevels moet worden afgeschaft.
- Leveranciers controleren en zorgen dat zij niet gaan leveren op verkooppunten anders dan dierenspeciaalzaken. Deze leveranciers die dit wel doen, kunnen op een zogenaamde “zwarte lijst” worden geplaatst.
- Internetverkoop aanpakken voor malafide praktijken, ook hier worden leverancier op aangesproken.
- Vestiging vakdiploma invoeren voor nieuwe ondernemers die in deze branche willen beginnen. Bij voorkeur via een R.O.C. of andere MBO.
- Subsidies aanpakken voor starters en hierdoor oneerlijke concurrentie tegengaan.
- Juridische bijstand voor winkeliers regelen, voor alle zaken waar zij schade mee oplopen.
- Bescherming voor de branche regelen m.b.t. de productverkoop en diensten. Geen levering aan warenhuizen, tuincentra, drogisterijen en dergelijke.
- Het aanvechten van betaling aan Hoofdbedrijfdetailhandelschap.
Leden kunnen zelf ook punten en/of ideeën aanbrengen. Hiervoor kunt u contact opnemen met Marcel Rutte op nummer 0412-454178 of via email: info@xpet.nl
Bron: Xpet
Waar kan ik me aanmelden! Het zal overigens wel moeilijk worden leveranciers op een zwarte lijst te zetten die aan tuincentra leveren. Betekent dat zij uberhaupt niet aan dier en tuin winkels mogen leveren. Dan betekent het dat heel veel winkels, waaronder bijvoorbeeld boerenbond, maar ook dierenwinkels met tuinbenodigdheden opeens branchevreemd zijn… Voor de rest lijken het me allemaal prima punten voor de zelfstandige!
Ook wij hebben interesse om ons bij de nieuwe brancheorganisatie aan te melden.
Inmiddels zijn we sinds 2010 geen lid meer van dibevo, die de zelfstandigen dierenspeciaalzaken steeds meer tegen lijkt te werken.
De speerpunten zijn we het helemaal mee eens
Lijkt mij een onmogelijke missie. Het lijkt mij mooi om een bescherming van de branche te regelen.. Maar hoe kun je een kruidvat verbieden om diersnoepjes te verkopen. Een wehkamp verbieden kussens in te kopen. Komen Mars en Nestle dan op de zwarte lijst?? Geen Purina, geen whiskas, maar ook geen Royal Canin meer? Klant wil ook bekende merken zien en wij kunnen ze evntueel wel margerijkere producten adviseren. Kan beter vanuit je eigen kracht uitgaan inplaats van alleen maar te richten op de concurrentie.
Een goed initiatief.
Alleen zijn er punten die waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Punt 11 is een aanvulling op punt 6.
Tuincentra hebben veelal een eigen dierenafdeling en vaak met gekwalificeerd personeel. Ofwel een dierenspeciaalzaak in een tuincentrum. Waarom zou een consument nog bij een dierenspeciaalzaak haar producten aanschaffen? Door merken die aan tuincentra e.d. leveren op een zwarte lijst te plaatsen en daardoor zelf deze producten niet meer in het assortiment te nemen, vervreem je des te meer van de branche. Wat maakt de dierenspeciaalzaak nou zo speciaal? Voeders zijn bijna op elke straathoek te verkrijgen, waarom zou de consument juist deze bij de dierenspeciaalzaak moeten gaan kopen? Voeding zou niet de drijfveer moeten zijn, maar het specialisme, verkoop techniek, vakkennis, wisselend accessoire assortiment, levendige winkel, enthousiast personeel, zelf ontwikkeling, kwaliteit en service waar ze bij een ander niet voor bij terecht kunnen. Dat maakt een dierenwinkel speciaal ofwel een dierenspeciaalzaak. Wanneer de consument tevreden is over jouw winkel, dan vinden ze het prettig om juist in jouw winkel producten aan te kopen en zal men minder snel geneigd zijn om dat bij een ander te gaan zoeken en eerder geneigd zijn om dat voer ook bij jou mee te nemen. Daar zou als eerste bij dieren’speciaal’zaken aan gewerkt moeten worden.
Punt 2,3 en 5 zijn wettelijke bepalingen en niet zomaar aan te passen. Dat wordt zeer moeilijk, bijna onmogelijk voor een (kleine) brancheorganisatie.
Om een steuntje in de rug te geven voor startende ondernemers om in deze tijd een eigen zaak te beginnen moet juist gestimuleerd worden. Veel bedrijven hebben hun deuren al moeten sluiten en om juist de economie weer een beetje op gang te helpen is een subsidie een uitstekend initiatief. Maar men moet dan inderdaad wel goed gekwalificeerd in de zaak stappen. Oneerlijke concurrentie zal dit niet zijn als je zeker bent van je eigen kwaliteiten als eerder genoemd. Dan ben jij de grootste concurrent voor de startende ondernemer en laat men het uit zijn hoofd om zich nabij jou te vestigen.
Malifide internet verkooppraktijken zullen altijd blijven bestaan, net als criminaliteit. Een leverancier kan tegen malifide praktijken moeilijk opboxen, net zo moeilijk als politie tegen criminaliteit.
Een prima initiatief, alleen zou een nieuwe branche organisatie zich meer moeten gaan richten op het aanbrengen/aanpakken van onderscheidend vermogen van de dierenspeciaalzaak. Je bent zelf je eigen concurrent!
Mark,
Erg goed gesproken, ik kan er weinig aan toevoegen.
Daarnaast leveranciers die buiten de dierenspeciaalzaak leveren op een zwarte lijst zetten is natuurlijk belachelijk.
Er blijft dan geen leverancier meer over.
Richt je op je eigen winkel. Vakkennis, actief in je winkel bezig zijn(en er buiten). Denk aan assortiment promotie presentatie etc. Denk niet altijd in prijs.
Dit zijn punten waar je je op moet richten.
Een geweldig idee had veel eerder moeten komen!!
Ik hoop dat we gauw krijgen te horen waar we ons moeten aanmelden!!
Wat naief om te denken dat je een muur om je branch heen kunt bouwen. Je kunt beter bezig zijn met beter zijn dan de concurrent, dan je energie verspillen aan een vereniging met doelstellingen die achterhaald zijn. Voor de beste is altijd een goede boterham te verdienen, laat de markt zijn werk doen, in je eigen voordeel. Zou de boekhandel klagen over de dierenboeken die onze branche te koop zijn?
Gaat Xpet dan ook stoppen met de outdoor kleding ; films en nintendo spellen?? Internetverkoop, pedigree, frolic etc..
Niet met twee maten meten, das niet eerlijk!
Verder is het een onzinnig plan. Kijk rond in je winkel en bedenk wat je allemaal niet meer zou gaan verkopen als je al die leveranciers er uit gooit. Hou je niet veel over.
Als het doorgaat, wat ik niet denk, wordt het een clubje niet nadenkende ondernemers die het niet gaan redden.
Succes, maar je kunt op je vingers natellen dat dit m natuurlijk niet wordt….
Wij hebben wat dat aangaat een goede leverancier in AniDis, die richt zich vnl. op de dierenspeciaalzaken en niet op (of minder) zoals anderen op tuincentra en bouwmarkten, hierdoor zijn hun artikelen ook exclusiever en kun je er “mee werken”.