Ruim een jaar na de doorstart van Discus staat er weer een stabiele inkoopvereniging, een vereniging die niet terugkijkt, maar één die geleerd heeft van het verleden en vooral vooruit kijkt. Volgens Ferdinand Bennink, directeur van Discus Netherlands B.V., staat Discus zelfs aan de vooravond van een behoorlijke professionaliseringsslag.
Groeiend aantal leden
Inmiddels telt Discus weer 138 winkels van 92 ondernemers en is groeiende. Dat laatste is aan de ene kant opmerkelijk, gezien het feit dat het aantal winkels in Nederland terug loopt en in 2015 met zo’n 30% afgenomen zal zijn. Aan de andere kant ook wel verklaarbaar omdat er steeds meer van de ondernemer gevraagd wordt. De markt is transparanter door de opkomst van internet, de consument is kritischer geworden en beter geïnformeerd. Hierdoor heeft de ondernemer meer behoefte aan samenwerking dan ooit te voren.
Private label
In de huidige tijd staan de marges en de klantentrouw sterk onder druk door de opkomst van de nieuwe verkoopkanalen. Om dit probleem het hoofd te bieden heeft Discus de afgelopen periode een groot assortiment aan private label producten in de markt gezet onder de naam Discus en Total Bite
Doelstelling
Discus wil meer zijn dan de inkoopvereniging die het ooit was, Discus wil “ontzorgen” door de aangesloten ondernemers werkzaamheden uit handen te nemen, werkzaamheden rondom de folder, private labels, onderhandelingen, administratie en ICT. Ook het ontwikkelen van nieuwe initiatieven behoort tot het takenpakket. Al deze werkzaamheden worden verricht vanuit Discus Netherlands B.V., een uniek samenwerkingsverband tussen Discus en Mol diervoeding.
“Door al deze zaken centraal aan te pakken en met elkaar te delen hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. Zo kan de ondernemer zich bezighouden met de belangrijke zaken in zijn winkel in plaats van met randzaken”, aldus Ferdinand Bennink.
Naast de zaken die centraal en voortvarend aangepakt worden, wil de organisatie adviseren en ondersteunen op het gebied van o.a. winkelinrichting, winkeluitstraling, verkoopadvies en automatisering.
Onderscheidend
Door de samenwerking kan de Discus ondernemer profiteren van alle voordelen van de organisatie op het gebied van scherpe inkoopprijzen, exclusieve producten en ondersteuning. Daarnaast kan hij zich onderscheiden van andere ondernemers in de dierenbranche omdat hij nog steeds zijn eigen koers kan varen. De formule van Discus is uniek te noemen in de branche van dierenspeciaalzaken. De Discusformule is gebaseerd op een sterke merknaam, sterke ondernemers en een sterk “eigen” assortiment.
Een samenwerkingsverband dat een goede toekomst kan bewerkstelligen voor de ondernemers in deze moeilijke tijd, om samen een vuist te maken tegen de concurrentie en deze zelfs een slag voor te zijn. Onder het motto; Landelijke ambitie met een Regionale Focus!! Dat is het onderscheidend vermogen van Discus! Daarom is de Discus de juiste keuze voor sterke ondernemers die zich willen onderscheiden en deze ambitie delen!
Laatste reacties